Monthly Archives: January 2018

[Update] MTV3:lle langettava päätös Acetium-valelääkejutusta

UPDATE:
MTV3 ei ole muuttanutkaan valheellista juttuaan JSN:n päätöksestä huolimatta. Muistutus ei tehonnut, joten MTV3 määrätietoisesti haistattelee Julkisen Sanan Neuvostolle. Vastuussa tästä on asiakirjoiden mukaan entinen päätoimittaja, joka nykyään johtaa Yleisradiota. Tällä asenteella valtakausinsa ei tule jatkumaan kauan.
_______________________________________________________________

Viime Syyskuussa MTV Uutiset julkaisi kaksi migreenijuttua. Ensimmäisestä kävi jo ilmi, että kirjoittaja on vailla asiantuntemusta. Siinä väitettiin ym., että eräs lääke ”iskee tarkasti kivun välittäjäaineisiin, joten sillä ei juuri ole sivuvaikutuksia”. Todellisuudessa selektiivinen migreeni-välittäjäaine ei ole juuri olemassa. Kaikilla transmittereilla on useita tehtäviä elimistössä, siksi sivuvaikutuksista on suuria huolia. [1] [2] [3]

Toinen migreenijuttu toi MTV3:lle huomautuksen Julkisen sanan neuvostolta. MTV Uutiset kertoi, että BioHit Oyj:n kehittämä ”lääke” vaikuttaisi migreeniin. Kyseessä ei ollutkaan lääke, vain Acetium-kapseli. Tämä on ravintolisä, joka BioHit on rekisteröinyt lääkinnälliseksi laitteeksi. Kyseessä ei ole migreeni-, vain valelääke. [4]

Toimitus ei reagoinut oikaisupyyntöihin. Tämä ei ollut iso yllätys: Molemmat jutut olivat MTV:n uutispäällikön kirjoittamia. Moni muukin huomasi, että asia haisee. BioHitin toimitusjohtaja joutui myöntämään, että se ei pitänytkään paikkansa.

korpela-laite

Blogin pitkäaikaisen tukijan avulla valmisteltiin kantelu JSN:lle. Kantelua voi lukea tästä (uusi tiedosto tekijän nimensuojan takia):

Kantelu-Acetium-MTV3.pdf

BioHit on kritisoinut Turun Sanomien juttua, jossa sanottiin, että Acetium olisi “luontaistuote” – vaikka tämä itse asiassa kuvailee hyvin, mistä on kyse. [5] On odotettavissa, että reaktio tulee myös tähän. Voiko puhua huijauksesta?

Mikä on Acetium?

Acetium-kapseli sisältää tavallista aminohappoa, L-kysteiiniä. Sitä patentoitiin sillä perusteella, että kysteiini vapautuu tuotteesta hitaasti (slow-release). Food grade L-cysteine maksaa maailmanmarkkinoilla n. 20€ per kilo (2 cent/gramma). Acetium myydään 60 kpl 100mg-kapseleina hinnalla 22-30€ (4 Euro/gramma). Perusaineen ”hidastettu vapautuminen” tuo firmalle siis 200-kertaista voittoa. [6] [7]

huijausapteekki-acetium

Ei ole tutkimuksia olemassa, joiden mukaan ”hidas kysteiini” olisi tavallista parempaa. Todennäköisesti voi kaiken, mikä Acetiumista väitetään, saavuttaa myös penneillä. L-kysteiini vain ei voi patentoida. Jos joku julkaisee vertailevan tutkimuksen, koko tuotteen imago voi romahtaa hetkessä.

Acetium myydään apteekeissa kuin ravintolisä. Duodecim-lääketietokanta puhuu myös Acetiumista ravintolisänä. BioHit on itse kutsunut tuotetta aiemmin ravintolisäksi.[8] Ravintolisien valvontaviranomainen on EVIRA, ja sellaisia tuotteita ei saa mainosta lääketieteellisiin käyttöihin, kuten blogissa jo ollut esillä.

duodacetium
BioHit on siksi käyttänyt porsaanreikää. Acetium on ilmoitettu Valviralle lääkinnälliseksi laitteeksi. Tällaisena rekisteröity tuote voi sanoa lääkinnällisiin käyttöihin sopivaksi, mikä oli jo Valkeen korvavalon markkinointitemppu. Kysyin Valviralta, onko Acetium saanut jonkinlaista markkinointilupaa. Vastauksesta:

”terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet eivät tarvitse markkinoille tuloon markkinointilupaa, joten Valvira ei niitä myöskään myönnä (eikä mikään muukaan viranomainen)”

Tuodakseen tällaisen tuotteen laitteeksi kauppoihin valmistajan täytyy vain täyttää ilmoituksen Valviralle. [9] – That’s it.

Tämä on siis täysin eri asia kuin lääkkeillä. Lääkkeet tarvitsevat myyntiluvan, ja ne saavat sitä vain, jos on viranomaisstandardien mukaisia tutkimuksia tehty. BioHit imitoi sitä julkaisemalla omat tulokset samalla tavalla kuin oikeat lääkevalmistajat tekevät. Vaikka tutkimustuloksia ei tarvita – paitsi mainostamiseen.

Lopuksi

On arveluttava suositella kyseenalaista hoitoa yleisten sairauksien hoitoon. Vielä pahempi on suositella kyseenalaista hoitoa sanomalla sen lääkkeeksi. On täysin epäeettistä suositella yleisölle kyseenalaista hoitoa valelääkkeenä ja jättää asia korjaamatta, vaikka on tietoinen, että se ei pidä paikkansa.

Kiitos Julkisen sanan neuvostolle. En kuitenkaan usko, että MTV3:lla muutu mikään. Ylimielinen asenne ja asiantuntemuksen puute on yleinen ilmiö terveysuutisoinnissa siellä niin kuin muuallakin Suomen mediassa.

28.2.2018 klo 11:
BioHit kertoo 1,5t sitten tilipäätöstiedotteessaan, että kyseisen migreeni-tutkimuksen protokollaan tehdään suuria muutoksia, joka koskevat koko projektin. Käytännössä keskeytetään vanha tutkimus. Osallistuneille, sijoittajille ja medialle valehdeltiin myös tutkimuksen alkuvaiheesta. TJ Semi Korpela vastasi siihen, että tutkimus jatkuu.

Tracing a phantom: The BEMER “Institute for Microcirculation”

The tax haven-registered BEMER international AG sells controversial magnet therapy devices globally. Not recognized by medical science, BEMER cites research by an Institute for Microcirculation in Berlin (german: Institut für Mikrozirkulation) as proof for their devices’ effects. During my last visit to Berlin, I decided to find out if that obscure facility really exists.

[See also: Study finds BEMER to be useless in Fibromyalgia] and [A BEMER rep answers]

The institute is not in the phone book or any other address- or business directory. It’s not in the trade register, i.e. it is not a registered company. It’s not a registered trademark. The only hint we have is the institute’s website, which it maintains since 2014, first under institut-mikrozirkulation.de (defunct) and later as institute-microcirculation.com. The physical address mentioned there is the same as in their last regular paper, which dates back to 2013.

website-address

Note that the name has a spelling error (Reiner). The address is also false, there is no Erwin-Negelein-Haus in Bernau. However, there is an Erwin-Negelein-Haus at the Forschungscampus Berlin-Buch, Robert-Rössle-Str. 10. The website tells us the institute’s research lab is situated at this address, and so I started there. Armed with a BEMER business card I grabbed somewhere, I would pose as a churnalist, an idiot-level healthcare professional, or an interested reseller – just in case there’d be a real facility with real people.

bemer-card

The campus gatekeeper had never heard of such an institute, although he’s doing the job for several years now. Nobody had asked him so far for such an entity. The map and site directory list neither an Institut für Mikrozirkulation nor its director, Dr. Rainer Klopp, BEMER’s key expert.

campus-buch-plan

The Negelein Haus is building no. D79. There is no such institute. The guiding plate at the entrance let shimmer through the names of the former labs and offices at the spot, and there has been no mark for an Institut für Mikrozirkulation on the former versions.

negerlein

I inspected the building as far as possible. The labs and other premises are rather small, there is a number of companies which have post boxes in the hall. One of them is ICP Healthcare. postboxes-negelein
The co-author of the last paper mentioned above, Prof. Schulz, was affiliated with that company. Did he lend his address to Klopp’s institute?

schulz-address-icp

The search would have ended here, but the gatekeeper found me a contact at BBB Management GmbH, which operates the whole campus. There was a nice and helpful guy, with whom I had this conversation, word-for-word:

I’m looking for an Institut fuer Mikrozirkulation, which claims to have research labs here. Have you ever heard of such an institution?

– Yes, that’s Dr. Klopp. It’s not here.

Can you tell me where the institute is?

– The address is [—]. You will find Dr. Klopp there.

The institute “is” Dr. Klopp? Not that I expected anything else, but that was remarkably direct.

The site in question is at Wiltbergstr. 50, a kilometre from the other. It’s a 19th century hospital ensemble. At the entrance I found that map, which finally was the first hint that an Institute for Microcirculation really exists, physically. On the lower right, from the bottom, the second entry.

wiltbergstr-plan

The building was a 1,5 story pavillon, and at the back door 20d, between trash containers, there’s the sign I was searching for.

haus20d-side

entrance-20d

There is nothing but that plate (the name here correct: Rainer). No doorbell, the lock destroyed. Inside a rubble. From the german writings on the wall, it’s a former surgery from East German time, not any institute. There’s hardly any research work ongoing, since even the electricity cables are torn from the walls.

institut-mikrozirkulation

The same in the basement. All windows taped, appearingly the site is completely empty. No institute here. Possibly here are premises under construction, but there’s no Institute for Microcirculation or any related research facilities at the given addresses.

In late 2017, however, a new address appeared on the “institute’s” website: the management would be at Marktplatz 3, Bernau bei Berlin. Bernau is a small town about 15km away, just beyond Berlin’s city limits. Marktplatz is the central town square. It is quite small in this case, with only a handful of buildings. No. 3 looks this way.

klopp-institut-marktplatz3

There is a barber and a photographer downstairs. A local construction firm informs at its website, that the former offices in that house were turned into apartments. There is no institute here, but the bell sign tells us who lives here. It’s Dr. Klopp, the “director” of the “institute” which should only be written in quotation marks from now on.

klopp-residence

The “Institute for Microcirculation” is a virtual entity.

There is no such research facility at any of its claimed addresses, and there’s little reason to assume that it has ever been.

The “institute’s” management resides at the apartment of its director, Dr. Rainer Klopp.

Dr. Klopp seems to be the “institute” in person.

 

 

contact & corrections: earlightswindle@gmail.com