Category Archives: Finland

HumanCharger’s “global breakthrough” fake

Last autumn I came across a deceptive piece praising Valkee and its HumanCharger at goodnewsfinland.com (part of Finpro, a state-run agency). I complained to the editors about the fake news they spread, prompting them to delete most of the misinformation from the text. It took several weeks, and there is no mention of the changes in the article.

The diff is documented here, as a perfect example of how Valkee deceives others, which in turn deceive people about the HumanCharger.

fakenews1

The Interbrand report of 2017’s “breakthrough brands” was a marketing stunt for the HumanCharger. In the small print, the report admits that companies could submit themselves and their stories were not challenged (p. 61 in the PDF). An embarrassing glitch for Interbrand: They faithfully listed what Valkee said, although the company should not be even in there. The limit for inclusion was 10 years in business and the HumanCharger company was already older than 10 years – it was founded in February 2007, and the product is even older.

Then it gets absurd: Interbrand has never “valued HumanCharger’s brand at 64,67 million”. Impossible – it’s a known scam, and as such, a toxic brand in Finland and most of Europe. The 65 million was, back in 2013, the valuation, i.e. investors paid ~10 million for a 16% stake, which put the whole company in theory at 65 million.

This is fairly outdated. Valkee lost its share capital and is now worth Zero.

65 million x 0/share = 0

That the earlight does not work by “stimulating the brain” is clear, at least to everybody who had ever to do with neuroscience. Silently deleted.

fakenews2

The name of the notified body or its claimed image doesn’t tell anything about the earlight. It just looks better, when it’s in Germany. Changed.

Valkee’s CEO Aki Backman then claimed that the FDA somehow testified that HumanCharger is harmless. That’s a breathtaking misrepresentation. In reality, they could not provide evidence for the device’s health claims. Therefore it got no approval as a medical device, but fell in the underclass “General wellness” category. As such, the device cannot give any kind of (light) therapy despite misleading advertisements. Deleted.

 

“Breakthrough brand” is a struggling micro-business

The aging scam company meets the tight finnish criteria for a micro-business and is therefore exempt from certain standards in financial reporting. The firm uses this in its balances and managed to survive to this day – being technically bancrupt – as detailed in its 2/2017 balance. A mysterious person has recently pumped millions of private funds into Valkee, to keep it alive.

Earlightswindle.com makes the balances traditionally available to the public. Here it is.

Valkee-balance 2017 (PDF)

[Update] MTV3:lle langettava päätös Acetium-valelääkejutusta

UPDATE:
MTV3 ei ole muuttanutkaan valheellista juttuaan JSN:n päätöksestä huolimatta. Muistutus ei tehonnut, joten MTV3 määrätietoisesti haistattelee Julkisen Sanan Neuvostolle. Vastuussa tästä on asiakirjoiden mukaan entinen päätoimittaja, joka nykyään johtaa Yleisradiota. Tällä asenteella valtakausinsa ei tule jatkumaan kauan.
_______________________________________________________________

Viime Syyskuussa MTV Uutiset julkaisi kaksi migreenijuttua. Ensimmäisestä kävi jo ilmi, että kirjoittaja on vailla asiantuntemusta. Siinä väitettiin ym., että eräs lääke ”iskee tarkasti kivun välittäjäaineisiin, joten sillä ei juuri ole sivuvaikutuksia”. Todellisuudessa selektiivinen migreeni-välittäjäaine ei ole juuri olemassa. Kaikilla transmittereilla on useita tehtäviä elimistössä, siksi sivuvaikutuksista on suuria huolia. [1] [2] [3]

Toinen migreenijuttu toi MTV3:lle huomautuksen Julkisen sanan neuvostolta. MTV Uutiset kertoi, että BioHit Oyj:n kehittämä ”lääke” vaikuttaisi migreeniin. Kyseessä ei ollutkaan lääke, vain Acetium-kapseli. Tämä on ravintolisä, joka BioHit on rekisteröinyt lääkinnälliseksi laitteeksi. Kyseessä ei ole migreeni-, vain valelääke. [4]

Toimitus ei reagoinut oikaisupyyntöihin. Tämä ei ollut iso yllätys: Molemmat jutut olivat MTV:n uutispäällikön kirjoittamia. Moni muukin huomasi, että asia haisee. BioHitin toimitusjohtaja joutui myöntämään, että se ei pitänytkään paikkansa.

korpela-laite

Blogin pitkäaikaisen tukijan avulla valmisteltiin kantelu JSN:lle. Kantelua voi lukea tästä (uusi tiedosto tekijän nimensuojan takia):

Kantelu-Acetium-MTV3.pdf

BioHit on kritisoinut Turun Sanomien juttua, jossa sanottiin, että Acetium olisi “luontaistuote” – vaikka tämä itse asiassa kuvailee hyvin, mistä on kyse. [5] On odotettavissa, että reaktio tulee myös tähän. Voiko puhua huijauksesta?

Mikä on Acetium?

Acetium-kapseli sisältää tavallista aminohappoa, L-kysteiiniä. Sitä patentoitiin sillä perusteella, että kysteiini vapautuu tuotteesta hitaasti (slow-release). Food grade L-cysteine maksaa maailmanmarkkinoilla n. 20€ per kilo (2 cent/gramma). Acetium myydään 60 kpl 100mg-kapseleina hinnalla 22-30€ (4 Euro/gramma). Perusaineen ”hidastettu vapautuminen” tuo firmalle siis 200-kertaista voittoa. [6] [7]

huijausapteekki-acetium

Ei ole tutkimuksia olemassa, joiden mukaan ”hidas kysteiini” olisi tavallista parempaa. Todennäköisesti voi kaiken, mikä Acetiumista väitetään, saavuttaa myös penneillä. L-kysteiini vain ei voi patentoida. Jos joku julkaisee vertailevan tutkimuksen, koko tuotteen imago voi romahtaa hetkessä.

Acetium myydään apteekeissa kuin ravintolisä. Duodecim-lääketietokanta puhuu myös Acetiumista ravintolisänä. BioHit on itse kutsunut tuotetta aiemmin ravintolisäksi.[8] Ravintolisien valvontaviranomainen on EVIRA, ja sellaisia tuotteita ei saa mainosta lääketieteellisiin käyttöihin, kuten blogissa jo ollut esillä.

duodacetium
BioHit on siksi käyttänyt porsaanreikää. Acetium on ilmoitettu Valviralle lääkinnälliseksi laitteeksi. Tällaisena rekisteröity tuote voi sanoa lääkinnällisiin käyttöihin sopivaksi, mikä oli jo Valkeen korvavalon markkinointitemppu. Kysyin Valviralta, onko Acetium saanut jonkinlaista markkinointilupaa. Vastauksesta:

”terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet eivät tarvitse markkinoille tuloon markkinointilupaa, joten Valvira ei niitä myöskään myönnä (eikä mikään muukaan viranomainen)”

Tuodakseen tällaisen tuotteen laitteeksi kauppoihin valmistajan täytyy vain täyttää ilmoituksen Valviralle. [9] – That’s it.

Tämä on siis täysin eri asia kuin lääkkeillä. Lääkkeet tarvitsevat myyntiluvan, ja ne saavat sitä vain, jos on viranomaisstandardien mukaisia tutkimuksia tehty. BioHit imitoi sitä julkaisemalla omat tulokset samalla tavalla kuin oikeat lääkevalmistajat tekevät. Vaikka tutkimustuloksia ei tarvita – paitsi mainostamiseen.

Lopuksi

On arveluttava suositella kyseenalaista hoitoa yleisten sairauksien hoitoon. Vielä pahempi on suositella kyseenalaista hoitoa sanomalla sen lääkkeeksi. On täysin epäeettistä suositella yleisölle kyseenalaista hoitoa valelääkkeenä ja jättää asia korjaamatta, vaikka on tietoinen, että se ei pidä paikkansa.

Kiitos Julkisen sanan neuvostolle. En kuitenkaan usko, että MTV3:lla muutu mikään. Ylimielinen asenne ja asiantuntemuksen puute on yleinen ilmiö terveysuutisoinnissa siellä niin kuin muuallakin Suomen mediassa.

28.2.2018 klo 11:
BioHit kertoo 1,5t sitten tilipäätöstiedotteessaan, että kyseisen migreeni-tutkimuksen protokollaan tehdään suuria muutoksia, joka koskevat koko projektin. Käytännössä keskeytetään vanha tutkimus. Osallistuneille, sijoittajille ja medialle valehdeltiin myös tutkimuksen alkuvaiheesta. TJ Semi Korpela vastasi siihen, että tutkimus jatkuu.

Rokotuskampanja ei saanut olla Suomi100-hanke – Kossu ja huijaukset sai

Suomi100-merkki on tällä hetkellä kaikkialla. Sillä edistetään myyntiä tai oman yrityksen/tuotteen imagoa. Jopa Koskenkorva SATA käyttää sitä.

kossu100

Valtioneuvoston kanslia pitää oikeudet Suomi100-tunnusteeseen ja sen voi hakea tämän ohjeiden mukaan sieltä:

http://suomifinland100.fi/news/tietoa-suomi-100-tunnuksen-kaytosta/

Kossupullon kanssa ostaja tukee joku agronomiliiton tms. hanketta, eli pieni osuus menee ”hyväntekeväisyyteen”. Käytännössä Kossulla tuetaan alkoholismia, mutta toisaalta suomalainen masentunut juoppohullu on maailmalla tunnettu hahmo, ja viina liittyy juhlimiseen. Ehkä tämä oli riittävä peruste valtioneuvoston kanslialle.

smashed

 

Suomi100-hyväksynnän sai myös Asmo-laturi, jolla vedätettiin ostajia ja sijoittajia. Mm. 1,5 miljoonaa euroa piensijoittajilta keräsi tämä firma, jonka perustaja on just poliisin esitutkinnan kohde, törkeästä petoksesta yms. epäiltynä. Kävi ilmi, että tarina laturipalosta oli sepite, laturi ei säästä energiaa, ja patenttiakin se ei saanut.

asmo231

“Ihmelaturin” valmistaja Asmo Solutions Oy joutui selvitystilaan, ja eräs verkkokauppa loi oman Suomi100-kategorian: Suomi100-poistotuote. Valtioneuvoston kanslian ohjeet kieltävät peittävän ja kielteisen tekstin, mutta tämä on varmasti pienin ongelma tässä huijauksessa.

Sähköpostiini satelee mainoksia Suomi100-hotelliyöstä ja pankkipalveluista. Tuntuu sitä, että kaikki saavat käyttää sitä, joskus hyvin kyseenalaisilla perusteilla.

sata-suklaa

 

Mutta yksi hanke EI saanut Suomi100-hyväksynnän.

Lapin sairaanhoitopiiri halusi juhlavuoden kunniaksi saavuttaa 100% influenssarokotekattavuutta henkilökunnalla. Eli kaikki, joka voi ottaa sitä, pyrittiin motivoimaan mukaan. Erinomainen idea, koska hoitohenkilöiltä saatu influenssatartunta voi tappaa. Sillä rokotuksella saatetaan jopa säästää ihmishenkiä. Se on toki eri luokkaa kuin Koskenkorva. Sillä pelastetaan korkeintaan verotuloja.

Valtioneuvoston kanslia ei antanut luvan, vaikka hakemus oli ajoissa ja kaikki edellytykset täyttyivät – tämä käy selvästi ilmi hakemuksesta, jonka voi tarkistaa täältä:

hakemus.pdf

Se kuitenkin ei riittänyt valtioneuvoston kanslialle. Rokotuskampanja ei saa olla Suomi100-hanke. Kielteisen päätöksen perustelusta:

“Perusedellytyksiä ovat: kyse on erityisestä, itsenäisyyden juhlavuoteen liittyvästä tai sitä juhlistavasta hankkeesta [KYLLÄ], hanke toteuttaa teemaa Yhdessä [tietysti!], liittyy johonkin kolmesta painopistealueesta: Suomen 100 vuotta, Suomi 2017 tai Suomen tulevaisuus [KYLLÄ!!], hankkeen pääasiallinen toteutumisaika on itsenäisyyden juhlavuosi 2017 [KYLLÄ], sen keskeinen sisältö ei ole tuotteen tai palvelun myynti, ja hanke on hyvien tapojen ja lakien mukainen[VARMASTI ON].”

Kiellon todellisia syitä Valtioneuvoston kanslia ei kertonut. Onko rokotevastaisuus päässyt sinne? Tiedetään vain, että viraston antama perustelu ei pidä paikkansa.

Vastaus hakijalle.pdf

“Yhdessä” voi siis ryypiskellä, muttei edistää terveyttä. Tilastokeskuksen mukaan pelkästään alkoholimyrkytyksiin kuoli viime vuonna 263 kansalaista. Kausi-influenssa tappaa vuosittain n. 500. Valtioneuvoston kanslialla meni ilmeisesti prioriteetit vähän sekaisin.

image003

Siihen loppui tämä hanke. Ja influenssakausi on alkanut.

 

tiedoksi: Olen itse tosi vihainen tästä, todistin ainakin 1 kuolemantapaus joka johti selvästi sairaalahenkilökunnalta saadusta tartunnasta. Ei ollut tarkoitus pilata kenenkään juhlia, mutta tämä on tärkeää./-“blogisti” Ed. | earlightswindle@gmail.com

 

YLE oikaisee: Viiltäjä-Jackin henkilöllisyys ei ole paljastettu

Tämä oli nopea: YLE Uutiset on oikaissut jutunsa, jossa toistuvasti väitettiin suomalaisen Jari Louhelainen paljastaneen Jack the Ripper, eli nk. Viiltäjä-Jackin. Pari päivää sitten kirjoitin tästä ankasta, joka elää yhä Suomen mediassa, vaikka kyseessä on huijaus.

Helsingin Sanomat teki 2015 vielä laajan jutun tästä valeuutisesta.

Voivoi, Hesari.

Voivoi, Hesari.

Suomen Kuvalehden Marko Hamilo syyllistyi jopa vuosi sitten, Syyskuussa 2016, Louhelaisen perättömien väitteiden siunaamiseen.

Louhelainen on puolustautunut salaliittoteorioilla. Hän olisi astunut monien Lontoolaisten varpaiden päälle, koska Viiltäjä-Jackin arvoitus oli heille hyvä rahalähde. Sellaista epäasiallista puhetta pitäisi aina olla hälytysmerkki. Todellisuudessa Louhelainen rahasti huijauksellaan. Kritiikki oli tullut ympäri maailma, Itävallasta, Australiasta, Ruotsista, jne.

Kiitokset YLE:lle. Teitte oikein.

YLE ja ankka: Suomalaistutkija ei ole paljastanut Viiltäjä-Jackin

Famously failed ripperologist Jari Louhelainen gives strange expertise in finnish court. Against scientific proof and international consensus, Finland’s media still treats him as the man who identified Jack the Ripper.

YLE Uutiset nosti vanhan ankan pöydälle: Suomalainen maailmankuuluisa DNA-tutkija olisi paljastanut Viiltäjä-Jackin (eli Jack the Ripper) ja tuli nyt Suomeen todistamaan oikeudessa koirasusi-jutussa. Mahdollisesti suuri osa maan susista olisi koirasusia.

yle-ankka-susi

Ei se nyt näin ollut.

Se on totta, että mies vieraili Suomessa todistajana. Loput väitteistä ei pidä paikkansa.

Pahamaineinen brittilehti Daily Mail (nk. tabloid1 eli roskalehti) oli Syyskuussa 2014 kertonut, että eräs harrastuskriminologi olisi suomalaisprofessorin kanssa paljastanut vihdoin ja lopullisesti Viiltäjä-Jackin henkilöllisyyden.[<1>] Satoja muita oli väittänyt saman jo ennen tätä (ja lukuisia sen jälkeen), mutta tällä kertaa kaikki olisi toisin. Kuuluisa DNA-tutkija olisi saanut yhdeltä tekopaikalta otetusta huivista DNA-näytteen, joka paljasti varmuudella 1:290.000 Aaron Kosminski murhien tekijänä. Erittäin harvinainen mutaatio olisi löytynyt Kosminskin elävältä jälkeläiseltä sekä huivista.

Tutkijan nimi on Jari Louhelainen. Hän oli mm. Helsingin yliopiston dosentti, ja työskenteli silloin Englannissa, Liverpoolin John Moores Universityn professorina. Louhelainen ei ole huippuasiantuntija. Hän on piirissään varmasti arvostettu, niin kuin jokainen professori on. Louhelaisella on yli 20 DNA-tutkimuksiin liittyvää julkaisua vertaisarvioiduissa tiedelehdissä. Siitä pelkästään yksi on oikeuslääketieteellisestä DNA-tutkimuksesta.[<2>]

Alan asiantuntijoilla on kymmeniä, joskus satoja sellaisia artikkeleita. Joukko osaajia, mukana mm. DNA-sormenjäljen keksijä Sir Alec Jeffreys kävivät Louhelaisen kertomukset läpi. Sieltä löytyivät karmeita virheitä. Pääväite, eli että näytteistä olisi löytynyt harvinainen mutaatio (314.1C) oli myötähäpeää laukaisevalla tavalla virheellinen. Louhelainen oli laskenut väärin, oikea numero 315.1C kuuluu mutaatiolle, joka on lähes jokaisella (99%).[<3>]

Vielä pahempi on huomio, että Louhelainen puhuu “1:290.000” todennäköisyydestä. Käytössä ollut tietokanta sisälsi 29.000 eri markeria, eli jos mutaatio on vain yhdellä koko tietokannasta, pienin mahdollinen todennäköisyys on 1:29.000. “Kuuluisa tutkija” oli siirtänyt desimaalin saadakseen paremman tuloksen.[<4>]

Finnish faker flees furious forensics (from file)

Finnish faker flees furious forensics (from file)

Siihen kaatui viiltäjätapauksen valheellinen ratkaisu.[<5>] Tulokset eivät ole vielä olleet missään aikakausisarjassa, vertaisarvioitu artikkeli puuttuu yhä, kolme vuotta skandaalin jälkeen. Siihen on kaksi mahdollista selitystä: 1.) Louhelainen tiesi itse, ettei kannattaa julkaista huuhaa-tutkimuslöytöjä; 2.) hän on lähettänyt artikkelin vertaisarviointiin, mutta laatu oli näin alhainen, ettei yhtään journal halusi edes julkaista tätä. Luulisin, että vaihtoehto 1 sopii. Ei tämä professori ole tyhmä.

Tieteellisesti Louhelaisen väitteet siis eivät ole edes olemassa. Alan huippunimet tyrmäsivät täysin Louhelaisen väitteet. Silti YLE pitää hänet viiltäjätapauksen ratkaisijana. Oikaisu olisi paikalla.

Tämä koskee käytännössä Suomen media kokonaisuudessaan. Asia oli ollut Iltalehdessä,[<6>] Ilta-Sanomissa, Hesarissa, Suomen Kuvalehdessä, yms.  Kansainvälisestä kritiikistä kirjoitti ainakin Ilta-Sanomat.[<7>] Suomalainen tiedesankari ei voi olla huijari, ja siksi toimituksen neropatit antoivat Louhelaiselle tilaa puolustautumaan heikoilla lausunnoilla:

”meillä on myös muuta kuin kirjassa esitettyä dna-profilointitietoa, kuten juuri haplotyyppidataa”.

Tämä tarkoittaa, että DNA antaisi yleiset piirteet tekijästä, kuten hiusväri tms. Koska nuo vihjeet eivät voi paljastaa tietyn henkilön tekijäksi, Louhelainen itse julistaa tieteellisen vararikonsa.

Tohtori lupasi lisää todisteita. Hän ei ole antanut niitä. Louhelainen lupasi, että riippumattomia asiantuntijoita saisi nähdä kaikki tietoja. Siihen se jäi. Tohtori matkustaa puhujana ympäri maailmaa. Tulevassa sensaatioelokuvassa hän halusi – ja tämä ei ole vitsi – Johnny Depp näyttelevän Jari Louhelaisen rooli. Leffa ei koskaan tehtiin, koska välillä kävi totuus ilmi.[<8>]

jaridepp

Kyseessä on puhtaasti tiedehuijaus.

Jos katsotaan koirasusijuttua, joka on vireillä Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa, kuviot ovat samanlaisia: Asiantuntijat tyrmäävät täysin Louhelaisen väitteet, jotka tohtori tekee palkkiota vastaan.

  • Louhelainen väittää, että Suomessa käytetyt menetelmät olisivat vanhentuneita ja epäluotettavia (väärin)
  • Vertailukannassa mahdollisesti mukana olleet koirat/hybriidit tekisivät koirasuden tunnistamisen mahdottomaksi (hatusta vedetty)

Luonnonvarakeskuksen suurpetotutkija Katja Holmala ihmettelee Jari Louhelaisen lausuntoja oikeudelle. – Hän ei ole villieläinten genetiikkaan liittyen mikään huippuasiantuntija, Holmala sanoo. (…)

– Eläimen päästä tehtyjen DNA-analyysien perusteella asiasta ei ole mitään epäselvyyttä. (…)

– Kyseessä oli 6–9 kuukauden ikäinen suden pentu

Myös viiltäjätapauksessa Louhelaisella oli taloudelliset intressit. Lausunnoillaan tehty propaganda on edistänyt liikekumppaninsa kirjan myyntiä. Tutkija sai palkkionsa ja sen jälkeen luentopalkkioita sekä media huomiota, joka toi taas rahaa.

Valitettavasti toimittaja ei pystynyt tutkimaan todelliset taustat. Tässä olisi hyvän jutun aineksia ollut.
 

Apologies to my foreign readers

I have to apologize to my readers from other countries. There is no forthcoming stuff at the moment. I am working on the cysteine swindle, where finnish companies are selling an amino acid as a fake medicine. The big player is a “healthcare” firm listed at the Helsinki stock exchange, which is led by cons and ex-cons (the company, not the stock exchange). The chairman is on probation for rape (!) at this very moment.

The Earlight Swindle will get one post, when the 2017 balance comes out, and the snail media will copy my stuff again without mentioning me.

About the other projects the yellow press will inform you around X-mas.

CU!

Rohtos Oy: “Krapulapilleri” ei vaikuta enää krapulaan

Oululainen ravintolisävalmistaja Rohtos Oy on luopunut väitelmistään, että heidän nk. krapulapilleri Detoxformula – uusi nimi SUOJA – suojaisi krapulasta ja pahoinvoinnista. Muutos on raju ja vastaa tämän blogin kirjoituksia.

Ennen ja jälkeen:

detox-ennen detox-jalkeen

Kyseinen tuote on nyt vain tavallinen turha “ravintolisä sinulle, joka nautit alkoholia”. Saat nyt myöskin ainesosaluettelon avulla päättää, otatko ryypyn lisäksi vielä yliannoksen elintarvikelisäaineista, joista kaikista ehkä et edes vielä kuullutkaan.

ainesosat_detox

On minulle samantekevää, onko muutos tapahtunut Eviran myyntikiellon uhan alla, tai onko kilpailija lähettänyt lakimiehensä käymään Oulun huijauspilleripajassa.

Jää vain MTV3, Uusi Suomi ja kaikki muut valheellisesti “krapulapilleristä” uutisoineet tahot. Ja tietysti Helsingin Yliopiston “alkoholitutkija”, joka on levittänyt vaarallista valetiedettä. Tämä toiminta oli toki laillinen, toisin kuin Rohtos Labsin väitelmät.

Update 8.6.2017:
Lumekontrolloitu tutkimus näytti, että Rohtos Labs SUOJA kapselit ei toimi krapulan ehkäisyssä. Tämä tässä.

Professori: Kysteiini krapulaan on humpuukia – myös Acetium (update)

Update 2.09.2020:

Mediassa oli ankka suomalaistutkijoista, jotka olisivat “löytäneet” krapulaan auttava kysteiinivalmisteen. Tästä englanniksi >>.

UPDATE 8.6.2017:
Rohtos SUOJA (ex. Detoxformula) kapselit eivät toimikaan, tutkimus näyttää. Continue reading

Viranomaiset: Rohtos Labs-“Krapulapilleri” myydään laittomasti

Viime kuussa tämä blogi uutisoi tuoreesta “krapulapilleri”-huijauksesta. Oululaisvalmistaja Rohtos Labs (eli Rohtos Oy) myy Detoxformula-valmisteensa krapulaoireiden lieventämiseen ja “maksan suojaana”.

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus FIMEA:lta saadun tiedon mukaan Rohtos Labs-verkkosivuilla esitetyt väittämät ovat laittomia ravintolisälle. Tämä tuskin yllättää, firman koko konsepti on ongelmallinen: Rohtos Oy haluaa myydä ravintolisät “käytännön tarpeisiin“. Tämä on jo lähtökohtaisesti hyvin lähellä käyttöaihetta, joka saa olla vain lääkkeellä.

Tieto tapauksesta on alkuviikolla viran toimesta välitetty EVIRA:lle, joka on  toimivaltainen viranomainen elintarvikkeiden valvonnassa Suomessa.

Valvontaviranomaiset puuttuvat yksittäisen tuotteen myyntiin silloin, kun on aihetta epäillä tuotteen olevan terveydelle haitallinen tai jos tuotteesta annetut tiedot ovat puutteellisia tai virheellisiä tai muuten säännösten ja määräysten vastaisia.

Ilmoitan, jos on uusia käänteitä tässä asiassa. Kannattaa seurata firman nettisivuja ja Eviran uutisia.

[ blogiin voi ottaa yhteyttä ]

Tylsin huijaus Oulusta: Rohtos Oy Detoxformula/SUOJA (updates)

UPDATES:

_____________________________________________________

“Isänmaallinen” verkkolehti Uusi Suomi kertoi eilen Rohtos Oy-nimisen startup-yrityksen valmistamasta uudenlaisesta krapulapillerista. Oululainen firma perustettiin 9 kk sitten Luova Nutraceuticals Oy:nä. Sen toimiala on “Lääketeollisuus”.

Toimitusjohtaja Marko Petteri Mäkinen esintyy jutussa sopivasti valkoisessa takissa, vaikka hänellä ei ole alan kokemusta tai koulutusta. Hän on pyörinyt samassa osoitteessa muutamia pikkufirmoja, mm. LionEar Oy ja Professional Audio Company Finland Oy.

us-rohtos

Toinen perustajista on Sasu-Kimmo Aleksis Ripatti, joka on lehden mukaan “itseoppinut biohakkeroinnin eli ihmiskehon optimoinnin tuntija”. Hänet tunnetaan paremmin taiteilijanimellään Vladislav Delay. Muusiikko sai viime vuonna Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun taidepalkkinnon, eli 5000€ veikkausrahaa.

vladislav-delay

Kaksikko otti mukaan kollegan, joka on “koulutukseltaan biokemisti”, saadakseen heti TEKES-avustuksen. Se oli vain 6200€, koska firma pääsi kaupparekisteriin vasta Marraskuun 2016 puolivälissä. Perinteisesti TEKES maksaa Oululais”startup”-yrityksille reilumpia summia, jotta firma jäisi hetkeksi pystyyn.

luova-tekes

Värikkäästä taustasta huolimatta firman tuote on varsin tylsä. Se on tavallinen “Detox”-, eli huijauspilleri.  Tutkimustuloksia ei ole, johon terveysväitteet voisivat perustua. Sitä ei tarvita saadakseen TEKES-rahaa ja maksutonta mainontaa Uudessa Suomessa. Firma ilmeisesti arvioi, että alkoholisteillekin tuotetta voi myydä ilman todisteita.

Verkkomyynnissä oleva pilleri sisältää sekoituksen “synteettisiä valmisteita että luonnon rohdoksia ja vitamiineja”. Jutussa mainitaan NAC eli N-Acetylcystein, joka tuoreen tutkimuksen mukaan ei auta krapulaan. Pörssiyhtiö BioHit Oy, joka harrastaa muutenkin kyseenalaista toimintaa, myy jo useiden vuosien ajan Acetium-kapseleitaan. Ne sisältävät L-Cysteiniä, joka on NAC:n lähisukulainen, ja niitä käytetään jo pitkään “krapulan helpottamiseen“. NAC on käytössä myös akuutisen Paracetamol-myrkytyksen hoidossa.

Uuden Suomen-artikkelissa puhuu alkoholitutkija Peter Eriksson. Tieteellisesti oikein hän sanoo, ettei ole täysin mahdotonta, että pillerillä olisi jonkinlainen myönteinen vaikutus. Olemattoman asian olemattomuus ei voi todistaa, siksi ei voi tätä sulkea pois. Lehti tekee siitä “ekspertin lausuma”, jonka mukaan tuote voisi oikeasti toimia. Erikssonin olisi pitänyt tietää, ettei toimittajiin voi luottaa, jos on kyse isänmaallisestä huijauksesta.

Kun verrataan muihin Oululaishuijauksiin, esim. ASMO-turvalaturiin tai vaikka Valkee-korvavaloon, tämä on varsin tylsä huijaus. Lehtijutulla oli jo myönteinen vaikutus valmistajalle: Tuote on tilapäisesti loppunut Rohtos Labs-kaupasta.

detoxformula