All posts by Editor earlightswindle.com

HumanCharger’s “global breakthrough” fake

Last autumn I came across a deceptive piece praising Valkee and its HumanCharger at goodnewsfinland.com (part of Finpro, a state-run agency). I complained to the editors about the fake news they spread, prompting them to delete most of the misinformation from the text. It took several weeks, and there is no mention of the changes in the article.

The diff is documented here, as a perfect example of how Valkee deceives others, which in turn deceive people about the HumanCharger.

fakenews1

The Interbrand report of 2017’s “breakthrough brands” was a marketing stunt for the HumanCharger. In the small print, the report admits that companies could submit themselves and their stories were not challenged (p. 61 in the PDF). An embarrassing glitch for Interbrand: They faithfully listed what Valkee said, although the company should not be even in there. The limit for inclusion was 10 years in business and the HumanCharger company was already older than 10 years – it was founded in February 2007, and the product is even older.

Then it gets absurd: Interbrand has never “valued HumanCharger’s brand at 64,67 million”. Impossible – it’s a known scam, and as such, a toxic brand in Finland and most of Europe. The 65 million was, back in 2013, the valuation, i.e. investors paid ~10 million for a 16% stake, which put the whole company in theory at 65 million.

This is fairly outdated. Valkee lost its share capital and is now worth Zero.

65 million x 0/share = 0

That the earlight does not work by “stimulating the brain” is clear, at least to everybody who had ever to do with neuroscience. Silently deleted.

fakenews2

The name of the notified body or its claimed image doesn’t tell anything about the earlight. It just looks better, when it’s in Germany. Changed.

Valkee’s CEO Aki Backman then claimed that the FDA somehow testified that HumanCharger is harmless. That’s a breathtaking misrepresentation. In reality, they could not provide evidence for the device’s health claims. Therefore it got no approval as a medical device, but fell in the underclass “General wellness” category. As such, the device cannot give any kind of (light) therapy despite misleading advertisements. Deleted.

 

“Breakthrough brand” is a struggling micro-business

The aging scam company meets the tight finnish criteria for a micro-business and is therefore exempt from certain standards in financial reporting. The firm uses this in its balances and managed to survive to this day – being technically bancrupt – as detailed in its 2/2017 balance. A mysterious person has recently pumped millions of private funds into Valkee, to keep it alive.

Earlightswindle.com makes the balances traditionally available to the public. Here it is.

Valkee-balance 2017 (PDF)

[Update] MTV3:lle langettava päätös Acetium-valelääkejutusta

28.2.2018 klo 11:
BioHit kertoo 1,5t sitten tilipäätöstiedotteessaan, että kyseisen migreeni-tutkimuksen protokollaan tehdään suuria muutoksia, joka koskevat koko projektin. Käytännössä keskeytetään vanha tutkimus. Osallistuneille, sijoittajille ja medialle valehdeltiin myös tutkimuksen alkuvaiheesta. TJ Semi Korpela vastasi siihen, että tutkimus jatkuu.

UPDATE:
MTV3 ei ole muuttanutkaan valheellista juttuaan JSN:n päätöksestä huolimatta.
Muistutus on tulossa.
_______________________________________________________________

Viime Syyskuussa MTV Uutiset julkaisi kaksi migreenijuttua. Ensimmäisestä kävi jo ilmi, että kirjoittaja on vailla asiantuntemusta. Siinä väitettiin ym., että eräs lääke ”iskee tarkasti kivun välittäjäaineisiin, joten sillä ei juuri ole sivuvaikutuksia”. Todellisuudessa selektiivinen migreeni-välittäjäaine ei ole juuri olemassa. Kaikilla transmittereilla on useita tehtäviä elimistössä, siksi sivuvaikutuksista on suuria huolia. [1] [2] [3]

Toinen migreenijuttu toi MTV3:lle huomautuksen Julkisen sanan neuvostolta. MTV Uutiset kertoi, että BioHit Oyj:n kehittämä ”lääke” vaikuttaisi migreeniin. Kyseessä ei ollutkaan lääke, vain Acetium-kapseli. Tämä on ravintolisä, joka BioHit on rekisteröinyt lääkinnälliseksi laitteeksi. Kyseessä ei ole migreeni-, vain valelääke. [4]

Toimitus ei reagoinut oikaisupyyntöihin. Tämä ei ollut iso yllätys: Molemmat jutut olivat MTV:n uutispäällikön kirjoittamia. Moni muukin huomasi, että asia haisee. BioHitin toimitusjohtaja joutui myöntämään, että se ei pitänytkään paikkansa.

korpela-laite

Blogin pitkäaikaisen tukijan avulla valmisteltiin kantelu JSN:lle. Kantelua voi lukea tästä (uusi tiedosto tekijän nimensuojan takia):

Kantelu-Acetium-MTV3.pdf

BioHit on kritisoinut Turun Sanomien juttua, jossa sanottiin, että Acetium olisi “luontaistuote” – vaikka tämä itse asiassa kuvailee hyvin, mistä on kyse. [5] On odotettavissa, että reaktio tulee myös tähän. Voiko puhua huijauksesta?

Mikä on Acetium?

Acetium-kapseli sisältää tavallista aminohappoa, L-kysteiiniä. Sitä patentoitiin sillä perusteella, että kysteiini vapautuu tuotteesta hitaasti (slow-release). Food grade L-cysteine maksaa maailmanmarkkinoilla n. 20€ per kilo (2 cent/gramma). Acetium myydään 60 kpl 100mg-kapseleina hinnalla 22-30€ (4 Euro/gramma). Perusaineen ”hidastettu vapautuminen” tuo firmalle siis 200-kertaista voittoa. [6] [7]

huijausapteekki-acetium

Ei ole tutkimuksia olemassa, joiden mukaan ”hidas kysteiini” olisi tavallista parempaa. Todennäköisesti voi kaiken, mikä Acetiumista väitetään, saavuttaa myös penneillä. L-kysteiini vain ei voi patentoida. Jos joku julkaisee vertailevan tutkimuksen, koko tuotteen imago voi romahtaa hetkessä.

Acetium myydään apteekeissa kuin ravintolisä. Duodecim-lääketietokanta puhuu myös Acetiumista ravintolisänä. BioHit on itse kutsunut tuotetta aiemmin ravintolisäksi.[8] Ravintolisien valvontaviranomainen on EVIRA, ja sellaisia tuotteita ei saa mainosta lääketieteellisiin käyttöihin, kuten blogissa jo ollut esillä.

duodacetium
BioHit on siksi käyttänyt porsaanreikää. Acetium on ilmoitettu Valviralle lääkinnälliseksi laitteeksi. Tällaisena rekisteröity tuote voi sanoa lääkinnällisiin käyttöihin sopivaksi, mikä oli jo Valkeen korvavalon markkinointitemppu. Kysyin Valviralta, onko Acetium saanut jonkinlaista markkinointilupaa. Vastauksesta:

”terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet eivät tarvitse markkinoille tuloon markkinointilupaa, joten Valvira ei niitä myöskään myönnä (eikä mikään muukaan viranomainen)”

Tuodakseen tällaisen tuotteen laitteeksi kauppoihin valmistajan täytyy vain täyttää ilmoituksen Valviralle. [9] – That’s it.

Tämä on siis täysin eri asia kuin lääkkeillä. Lääkkeet tarvitsevat myyntiluvan, ja ne saavat sitä vain, jos on viranomaisstandardien mukaisia tutkimuksia tehty. BioHit imitoi sitä julkaisemalla omat tulokset samalla tavalla kuin oikeat lääkevalmistajat tekevät. Vaikka tutkimustuloksia ei tarvita – paitsi mainostamiseen.

Lopuksi

On arveluttava suositella kyseenalaista hoitoa yleisten sairauksien hoitoon. Vielä pahempi on suositella kyseenalaista hoitoa sanomalla sen lääkkeeksi. On täysin epäeettistä suositella yleisölle kyseenalaista hoitoa valelääkkeenä ja jättää asia korjaamatta, vaikka on tietoinen, että se ei pidä paikkansa.

Kiitos Julkisen sanan neuvostolle. En kuitenkaan usko, että MTV3:lla muutu mikään. Ylimielinen asenne ja asiantuntemuksen puute on yleinen ilmiö terveysuutisoinnissa siellä niin kuin muuallakin Suomen mediassa.

Tracing a phantom: The BEMER “Institute for Microcirculation”

The tax haven-registered BEMER international AG sells controversial magnet therapy devices globally. Not recognized by medical science, BEMER cites research by an Institute for Microcirculation in Berlin (german: Institut für Mikrozirkulation) as proof for their devices’ effects. During my last visit to Berlin, I decided to find out if that obscure facility really exists.

[See also: Study finds BEMER to be useless in Fibromyalgia] and [A BEMER rep answers]

The institute is not in the phone book or any other address- or business directory. It’s not in the trade register, i.e. it is not a registered company. It’s not a registered trademark. The only hint we have is the institute’s website, which it maintains since 2014, first under institut-mikrozirkulation.de (defunct) and later as institute-microcirculation.com. The physical address mentioned there is the same as in their last regular paper, which dates back to 2013.

website-address

Note that the name has a spelling error (Reiner). The address is also false, there is no Erwin-Negelein-Haus in Bernau. However, there is an Erwin-Negelein-Haus at the Forschungscampus Berlin-Buch, Robert-Rössle-Str. 10. The website tells us the institute’s research lab is situated at this address, and so I started there. Armed with a BEMER business card I grabbed somewhere, I would pose as a churnalist, an idiot-level healthcare professional, or an interested reseller – just in case there’d be a real facility with real people.

bemer-card

The campus gatekeeper had never heard of such an institute, although he’s doing the job for several years now. Nobody had asked him so far for such an entity. The map and site directory list neither an Institut für Mikrozirkulation nor its director, Dr. Rainer Klopp, BEMER’s key expert.

campus-buch-plan

The Negelein Haus is building no. D79. There is no such institute. The guiding plate at the entrance let shimmer through the names of the former labs and offices at the spot, and there has been no mark for an Institut für Mikrozirkulation on the former versions.

negerlein

I inspected the building as far as possible. The labs and other premises are rather small, there is a number of companies which have post boxes in the hall. One of them is ICP Healthcare. postboxes-negelein
The co-author of the last paper mentioned above, Prof. Schulz, was affiliated with that company. Did he lend his address to Klopp’s institute?

schulz-address-icp

The search would have ended here, but the gatekeeper found me a contact at BBB Management GmbH, which operates the whole campus. There was a nice and helpful guy, with whom I had this conversation, word-for-word:

I’m looking for an Institut fuer Mikrozirkulation, which claims to have research labs here. Have you ever heard of such an institution?

– Yes, that’s Dr. Klopp. It’s not here.

Can you tell me where the institute is?

– The address is [—]. You will find Dr. Klopp there.

The institute “is” Dr. Klopp? Not that I expected anything else, but that was remarkably direct.

The site in question is at Wiltbergstr. 50, a kilometre from the other. It’s a 19th century hospital ensemble. At the entrance I found that map, which finally was the first hint that an Institute for Microcirculation really exists, physically. On the lower right, from the bottom, the second entry.

wiltbergstr-plan

The building was a 1,5 story pavillon, and at the back door 20d, between trash containers, there’s the sign I was searching for.

haus20d-side

entrance-20d

There is nothing but that plate (the name here correct: Rainer). No doorbell, the lock destroyed. Inside a rubble. From the german writings on the wall, it’s a former surgery from East German time, not any institute. There’s hardly any research work ongoing, since even the electricity cables are torn from the walls.

institut-mikrozirkulation

The same in the basement. All windows taped, appearingly the site is completely empty. No institute here. Possibly here are premises under construction, but there’s no Institute for Microcirculation or any related research facilities at the given addresses.

In late 2017, however, a new address appeared on the “institute’s” website: the management would be at Marktplatz 3, Bernau bei Berlin. Bernau is a small town about 15km away, just beyond Berlin’s city limits. Marktplatz is the central town square. It is quite small in this case, with only a handful of buildings. No. 3 looks this way.

klopp-institut-marktplatz3

There is a barber and a photographer downstairs. A local construction firm informs at its website, that the former offices in that house were turned into apartments. There is no institute here, but the bell sign tells us who lives here. It’s Dr. Klopp, the “director” of the “institute” which should only be written in quotation marks from now on.

klopp-residence

The “Institute for Microcirculation” is a virtual entity.

There is no such research facility at any of its claimed addresses, and there’s little reason to assume that it has ever been.

The “institute’s” management resides at the apartment of its director, Dr. Rainer Klopp.

Dr. Klopp seems to be the “institute” in person.

 

 

contact & corrections: earlightswindle@gmail.com

Rokotuskampanja ei saanut olla Suomi100-hanke – Kossu ja huijaukset sai

Suomi100-merkki on tällä hetkellä kaikkialla. Sillä edistetään myyntiä tai oman yrityksen/tuotteen imagoa. Jopa Koskenkorva SATA käyttää sitä.

kossu100

Valtioneuvoston kanslia pitää oikeudet Suomi100-tunnusteeseen ja sen voi hakea tämän ohjeiden mukaan sieltä:

http://suomifinland100.fi/news/tietoa-suomi-100-tunnuksen-kaytosta/

Kossupullon kanssa ostaja tukee joku agronomiliiton tms. hanketta, eli pieni osuus menee ”hyväntekeväisyyteen”. Käytännössä Kossulla tuetaan alkoholismia, mutta toisaalta suomalainen masentunut juoppohullu on maailmalla tunnettu hahmo, ja viina liittyy juhlimiseen. Ehkä tämä oli riittävä peruste valtioneuvoston kanslialle.

smashed

 

Suomi100-hyväksynnän sai myös Asmo-laturi, jolla vedätettiin ostajia ja sijoittajia. Mm. 1,5 miljoonaa euroa piensijoittajilta keräsi tämä firma, jonka perustaja on just poliisin esitutkinnan kohde, törkeästä petoksesta yms. epäiltynä. Kävi ilmi, että tarina laturipalosta oli sepite, laturi ei säästä energiaa, ja patenttiakin se ei saanut.

asmo231

“Ihmelaturin” valmistaja Asmo Solutions Oy joutui selvitystilaan, ja eräs verkkokauppa loi oman Suomi100-kategorian: Suomi100-poistotuote. Valtioneuvoston kanslian ohjeet kieltävät peittävän ja kielteisen tekstin, mutta tämä on varmasti pienin ongelma tässä huijauksessa.

Sähköpostiini satelee mainoksia Suomi100-hotelliyöstä ja pankkipalveluista. Tuntuu sitä, että kaikki saavat käyttää sitä, joskus hyvin kyseenalaisilla perusteilla.

sata-suklaa

 

Mutta yksi hanke EI saanut Suomi100-hyväksynnän.

Lapin sairaanhoitopiiri halusi juhlavuoden kunniaksi saavuttaa 100% influenssarokotekattavuutta henkilökunnalla. Eli kaikki, joka voi ottaa sitä, pyrittiin motivoimaan mukaan. Erinomainen idea, koska hoitohenkilöiltä saatu influenssatartunta voi tappaa. Sillä rokotuksella saatetaan jopa säästää ihmishenkiä. Se on toki eri luokkaa kuin Koskenkorva. Sillä pelastetaan korkeintaan verotuloja.

Valtioneuvoston kanslia ei antanut luvan, vaikka hakemus oli ajoissa ja kaikki edellytykset täyttyivät – tämä käy selvästi ilmi hakemuksesta, jonka voi tarkistaa täältä:

hakemus.pdf

Se kuitenkin ei riittänyt valtioneuvoston kanslialle. Rokotuskampanja ei saa olla Suomi100-hanke. Kielteisen päätöksen perustelusta:

“Perusedellytyksiä ovat: kyse on erityisestä, itsenäisyyden juhlavuoteen liittyvästä tai sitä juhlistavasta hankkeesta [KYLLÄ], hanke toteuttaa teemaa Yhdessä [tietysti!], liittyy johonkin kolmesta painopistealueesta: Suomen 100 vuotta, Suomi 2017 tai Suomen tulevaisuus [KYLLÄ!!], hankkeen pääasiallinen toteutumisaika on itsenäisyyden juhlavuosi 2017 [KYLLÄ], sen keskeinen sisältö ei ole tuotteen tai palvelun myynti, ja hanke on hyvien tapojen ja lakien mukainen[VARMASTI ON].”

Kiellon todellisia syitä Valtioneuvoston kanslia ei kertonut. Onko rokotevastaisuus päässyt sinne? Tiedetään vain, että viraston antama perustelu ei pidä paikkansa.

Vastaus hakijalle.pdf

“Yhdessä” voi siis ryypiskellä, muttei edistää terveyttä. Tilastokeskuksen mukaan pelkästään alkoholimyrkytyksiin kuoli viime vuonna 263 kansalaista. Kausi-influenssa tappaa vuosittain n. 500. Valtioneuvoston kanslialla meni ilmeisesti prioriteetit vähän sekaisin.

image003

Siihen loppui tämä hanke. Ja influenssakausi on alkanut.

 

tiedoksi: Olen itse tosi vihainen tästä, todistin ainakin 1 kuolemantapaus joka johti selvästi sairaalahenkilökunnalta saadusta tartunnasta. Ei ollut tarkoitus pilata kenenkään juhlia, mutta tämä on tärkeää./-“blogisti” Ed. | earlightswindle@gmail.com

 

YLE oikaisee: Viiltäjä-Jackin henkilöllisyys ei ole paljastettu

Tämä oli nopea: YLE Uutiset on oikaissut jutunsa, jossa toistuvasti väitettiin suomalaisen Jari Louhelainen paljastaneen Jack the Ripper, eli nk. Viiltäjä-Jackin. Pari päivää sitten kirjoitin tästä ankasta, joka elää yhä Suomen mediassa, vaikka kyseessä on huijaus.

Helsingin Sanomat teki 2015 vielä laajan jutun tästä valeuutisesta.

Voivoi, Hesari.

Voivoi, Hesari.

Suomen Kuvalehden Marko Hamilo syyllistyi jopa vuosi sitten, Syyskuussa 2016, Louhelaisen perättömien väitteiden siunaamiseen.

Louhelainen on puolustautunut salaliittoteorioilla. Hän olisi astunut monien Lontoolaisten varpaiden päälle, koska Viiltäjä-Jackin arvoitus oli heille hyvä rahalähde. Sellaista epäasiallista puhetta pitäisi aina olla hälytysmerkki. Todellisuudessa Louhelainen rahasti huijauksellaan. Kritiikki oli tullut ympäri maailma, Itävallasta, Australiasta, Ruotsista, jne.

Kiitokset YLE:lle. Teit oikein.

YLE ja ankka: Suomalaistutkija ei ole paljastanut Viiltäjä-Jackin

Famously failed ripperologist Jari Louhelainen gives strange expertise in finnish court. Against scientific proof and international consensus, Finland’s media still treats him as the man who identified Jack the Ripper.

YLE Uutiset nosti vanhan ankan pöydälle: Suomalainen maailmankuuluisa DNA-tutkija olisi paljastanut Viiltäjä-Jackin (eli Jack the Ripper) ja tuli nyt Suomeen todistamaan oikeudessa koirasusi-jutussa. Mahdollisesti suuri osa maan susista olisi koirasusia.

yle-ankka-susi

Ei se nyt näin ollut.

Se on totta, että mies vieraili Suomessa todistajana. Loput väitteistä ei pidä paikkansa.

Pahamaineinen brittilehti Daily Mail (nk. tabloid1 eli roskalehti) oli Syyskuussa 2014 kertonut, että eräs harrastuskriminologi olisi suomalaisprofessorin kanssa paljastanut vihdoin ja lopullisesti Viiltäjä-Jackin henkilöllisyyden.[<1>] Satoja muita oli väittänyt saman jo ennen tätä (ja lukuisia sen jälkeen), mutta tällä kertaa kaikki olisi toisin. Kuuluisa DNA-tutkija olisi saanut yhdeltä tekopaikalta otetusta huivista DNA-näytteen, joka paljasti varmuudella 1:290.000 Aaron Kosminski murhien tekijänä. Erittäin harvinainen mutaatio olisi löytynyt Kosminskin elävältä jälkeläiseltä sekä huivista.

Tutkijan nimi on Jari Louhelainen. Hän oli mm. Helsingin yliopiston dosentti, ja työskenteli silloin Englannissa, Liverpoolin John Moores Universityn professorina. Louhelainen ei ole huippuasiantuntija. Hän on piirissään varmasti arvostettu, niin kuin jokainen professori on. Louhelaisella on yli 20 DNA-tutkimuksiin liittyvää julkaisua vertaisarvioiduissa tiedelehdissä. Siitä pelkästään yksi on oikeuslääketieteellisestä DNA-tutkimuksesta.[<2>]

Alan asiantuntijoilla on kymmeniä, joskus satoja sellaisia artikkeleita. Joukko osaajia, mukana mm. DNA-sormenjäljen keksijä Sir Alec Jeffreys kävivät Louhelaisen kertomukset läpi. Sieltä löytyivät karmeita virheitä. Pääväite, eli että näytteistä olisi löytynyt harvinainen mutaatio (314.1C) oli myötähäpeää laukaisevalla tavalla virheellinen. Louhelainen oli laskenut väärin, oikea numero 315.1C kuuluu mutaatiolle, joka on lähes jokaisella (99%).[<3>]

Vielä pahempi on huomio, että Louhelainen puhuu “1:290.000” todennäköisyydestä. Käytössä ollut tietokanta sisälsi 29.000 eri markeria, eli jos mutaatio on vain yhdellä koko tietokannasta, pienin mahdollinen todennäköisyys on 1:29.000. “Kuuluisa tutkija” oli siirtänyt desimaalin saadakseen paremman tuloksen.[<4>]

Finnish faker flees furious forensics (from file)

Finnish faker flees furious forensics (from file)

Siihen kaatui viiltäjätapauksen valheellinen ratkaisu.[<5>] Tulokset eivät ole vielä olleet missään aikakausisarjassa, vertaisarvioitu artikkeli puuttuu yhä, kolme vuotta skandaalin jälkeen. Siihen on kaksi mahdollista selitystä: 1.) Louhelainen tiesi itse, ettei kannattaa julkaista huuhaa-tutkimuslöytöjä; 2.) hän on lähettänyt artikkelin vertaisarviointiin, mutta laatu oli näin alhainen, ettei yhtään journal halusi edes julkaista tätä. Luulisin, että vaihtoehto 1 sopii. Ei tämä professori ole tyhmä.

Tieteellisesti Louhelaisen väitteet siis eivät ole edes olemassa. Alan huippunimet tyrmäsivät täysin Louhelaisen väitteet. Silti YLE pitää hänet viiltäjätapauksen ratkaisijana. Oikaisu olisi paikalla.

Tämä koskee käytännössä Suomen media kokonaisuudessaan. Asia oli ollut Iltalehdessä,[<6>] Ilta-Sanomissa, Hesarissa, Suomen Kuvalehdessä, yms.  Kansainvälisestä kritiikistä kirjoitti ainakin Ilta-Sanomat.[<7>] Suomalainen tiedesankari ei voi olla huijari, ja siksi toimituksen neropatit antoivat Louhelaiselle tilaa puolustautumaan heikoilla lausunnoilla:

”meillä on myös muuta kuin kirjassa esitettyä dna-profilointitietoa, kuten juuri haplotyyppidataa”.

Tämä tarkoittaa, että DNA antaisi yleiset piirteet tekijästä, kuten hiusväri tms. Koska nuo vihjeet eivät voi paljastaa tietyn henkilön tekijäksi, Louhelainen itse julistaa tieteellisen vararikonsa.

Tohtori lupasi lisää todisteita. Hän ei ole antanut niitä. Louhelainen lupasi, että riippumattomia asiantuntijoita saisi nähdä kaikki tietoja. Siihen se jäi. Tohtori matkustaa puhujana ympäri maailmaa. Tulevassa sensaatioelokuvassa hän halusi – ja tämä ei ole vitsi – Johnny Depp näyttelevän Jari Louhelaisen rooli. Leffa ei koskaan tehtiin, koska välillä kävi totuus ilmi.[<8>]

jaridepp

Kyseessä on puhtaasti tiedehuijaus.

Jos katsotaan koirasusijuttua, joka on vireillä Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa, kuviot ovat samanlaisia: Asiantuntijat tyrmäävät täysin Louhelaisen väitteet, jotka tohtori tekee palkkiota vastaan.

  • Louhelainen väittää, että Suomessa käytetyt menetelmät olisivat vanhentuneita ja epäluotettavia (väärin)
  • Vertailukannassa mahdollisesti mukana olleet koirat/hybriidit tekisivät koirasuden tunnistamisen mahdottomaksi (hatusta vedetty)

Luonnonvarakeskuksen suurpetotutkija Katja Holmala ihmettelee Jari Louhelaisen lausuntoja oikeudelle. – Hän ei ole villieläinten genetiikkaan liittyen mikään huippuasiantuntija, Holmala sanoo. (…)

– Eläimen päästä tehtyjen DNA-analyysien perusteella asiasta ei ole mitään epäselvyyttä. (…)

– Kyseessä oli 6–9 kuukauden ikäinen suden pentu

Myös viiltäjätapauksessa Louhelaisella oli taloudelliset intressit. Lausunnoillaan tehty propaganda on edistänyt liikekumppaninsa kirjan myyntiä. Tutkija sai palkkionsa ja sen jälkeen luentopalkkioita sekä media huomiota, joka toi taas rahaa.

Valitettavasti toimittaja ei pystynyt tutkimaan todelliset taustat. Tässä olisi hyvän jutun aineksia ollut.
 

Confirmed: Latest HumanCharger journal is junk

As I wrote earlier this year, there was a new study for the HumanCharger device done which appears now first under “Research” on Valkee’s marketing website humancharger.com.

humancharger-fakes-2017

Yesterday I got a confirmation from the official body responsible for scientific journal classification (the Publication Forum of Finland’s learned societies):

jufo-jnr

I asked for evaluation of this obscure HumanCharger journal – Journal of Neurology Research – which wasn’t even in the classification database, although it seems to exist since 2011. The professors of the JuFo panel 13 agreed with me and assigned the journal a Zero classification, i.e. it does not meet the basic criteria for scientific publication.

Therefore the institute at the University of Oulu will get 90% less funding for this particular publication. Additionally,  the first author cannot use it for his article-based thesis, for which he got a 24.000€ grant. He will have to explain why the research was dumped into a non-publication.

flyktman-vedatysThere would have been better uses for the grant money than the HumanCharger “research”, I’m sure.

(added) Bonus:

The journal in question sails already for a long time without Editor-in-chief, i.e. the person/scientist responsible for accepting or rejecting papers. That’s the most straightforward way to announce “acceptions aren’t done on scientific grounds”.

Apologies to my foreign readers

I have to apologize to my readers from other countries. There is no forthcoming stuff at the moment. I am working on the cysteine swindle, where finnish companies are selling an amino acid as a fake medicine. The big player is a “healthcare” firm listed at the Helsinki stock exchange, which is led by cons and ex-cons (the company, not the stock exchange). The chairman is on probation for rape (!) at this very moment.

The Earlight Swindle will get one post, when the 2017 balance comes out, and the snail media will copy my stuff again without mentioning me.

About the other projects the yellow press will inform you around X-mas.

CU!

Rohtos Oy: “Krapulapilleri” ei vaikuta enää krapulaan

Oululainen ravintolisävalmistaja Rohtos Oy on luopunut väitelmistään, että heidän nk. krapulapilleri Detoxformula – uusi nimi SUOJA – suojaisi krapulasta ja pahoinvoinnista. Muutos on raju ja vastaa tämän blogin kirjoituksia.

Ennen ja jälkeen:

detox-ennen detox-jalkeen

Kyseinen tuote on nyt vain tavallinen turha “ravintolisä sinulle, joka nautit alkoholia”. Saat nyt myöskin ainesosaluettelon avulla päättää, otatko ryypyn lisäksi vielä yliannoksen elintarvikelisäaineista, joista kaikista ehkä et edes vielä kuullutkaan.

ainesosat_detox

On minulle samantekevää, onko muutos tapahtunut Eviran myyntikiellon uhan alla, tai onko kilpailija lähettänyt lakimiehensä käymään Oulun huijauspilleripajassa.

Jää vain MTV3, Uusi Suomi ja kaikki muut valheellisesti “krapulapilleristä” uutisoineet tahot. Ja tietysti Helsingin Yliopiston “alkoholitutkija”, joka on levittänyt vaarallista valetiedettä. Tämä toiminta oli toki laillinen, toisin kuin Rohtos Labsin väitelmät.

Update 8.6.2017:
Lumekontrolloitu tutkimus näytti, että Rohtos Labs SUOJA kapselit ei toimi krapulan ehkäisyssä. Tämä tässä.

Professori: Kysteiini krapulaan on humpuukia – myös Acetium (update)

UPDATE 8.6.2017:
Rohtos SUOJA (ex. Detoxformula) kapselit eivät toimikaan, tutkimus näyttää.

Blogi koki tämän vuoden kävijäennätyksen viime päivinä. Syy siihen oli ilmeisesti Rohtos Oy:n hävytön julkisuustemppu MTV3-aamuTVssä. Huomenta Suomi-ohjelmassa vierailivat Keskiviikkona krapulapillerifirman toimitusjohtaja Mäkinen ja “alkoholitutkija” Eriksson.

katsomo[ click image for video ]

Esitys oli karmea. Mukana olivat aseman tapaan tietämätön naisjuontaja, joka luki piilomainontatyypisiä kysymyksiä kortilta, ja joku julkkis (tässä Maija Vilkkumaa). Heidän ohella “alkoholitutkija” Eriksson, joka kertomuksensa perusteella ei edes ole perehtynyt alkoholismin muotoihin ja piti hämmästyttäviä puheenvuoroja.

“alkoholistiksi ei voi tulla, jollei juo seuraavana päivänä myöskin, sellaista alkoholistia ei ole” – Eriksson

Toimitusjohtaja Mäkinen vastasi varsin vähäsanaisesti ydinkysymyksiin tuotteen vaikuttavuudesta. En voinut kuvitella, että joku heistä uskoisi omaan puheisiin.

Eriksson toi hyvin holtittomasti omat kyseenalaiset näkemyksensä esille, esim. että poistamalla krapulan saisi alkoholismi kuriin. Väitteellä ei ole tieteellistä taustaa. Tilaisuudessa, jossa samalla yrittäjä väittää pystyneensä poistamaan krapulan, on sellaisten puheiden pitäminen erittäin huolestuttava.

MTV3:n toimitus on ilmeisesti jättänyt taustatutkimus väliin, tai ei halunnut kertoa “asiantuntijan” sidonnaisuuksista. Erikssonilla on mm. siteet BioHitille. BioHitin Acetiumin krapulatutkimustulokset on jo 2 vuotta myöhässä, eikä firma vielä kertonut, miten tämän oma L-Kysteiinivalmiste on pärjännyt lumelääkkeelle.

 

Kysteiini ei auta krapulaan

Kuluttaja-lehdessä oli Kesäkuussa hyvä artikkeli toisesta krapulapilleristä, nimeltä Catapult Cat. Tämä on käytännössä sama kuin Rohtos Labsin Detoxformula ja BioHitin Acetium: Kaikissa on “vaikuttavana aineena” kysteiini tai sen asetyyliversio. Helsingin yliopiston päihdelääketieteen professori Hannu Alho teki selväksi, mistä on kyse: Huijauksesta.

On totta, että alkoholissa on asetaldehydiä, ja että alkoholin hajoamisessa elimistössä syntyy asetaldehydiä. Sekin on totta, että kysteiini sitoo aseltaldehydiä. Mutta ei ole osoitettu, että asetaldehydillä ja krapulalla olisi mitään yhteyttä tai että kysteiini vähentäisi krapulaa.

catapultcat

Toisen krapulapillerin valmistaja Catapult Cat Oy on ollut varovaisempi väitteissään.

 Tuotetta ei markkinoida krapulalääkkeenä eikä sen luvata edes ehkäisevän krapulaa – siitä viranomaiset pitävät huolen.

– Olemme hyvin aktiivisesti Eviran kanssa yhteistyössä siitä, mitä saamme sanoa ja mitä emme. Me toimimme kaikkien ohjeiden ja lakien puitteissa, joten emme saa sanoa että tuote ennaltaehkäisee krapulaa.

Toisin kuin Rohtos Oy, Catapult Cat Oy on jättänyt tuotteestaan patenttihakemuksen Kesäkuussa 2016. TEKES on rahoittanut tätä yhtiötäkin. TEKES on rahoittanut samaa huijausta ainakin kahdesti, kahdella eri firmalla. Tämä on TEKESin pitkässä historiassa huuhaan tukijana taas uusi uskomaton pointti.

UPDATE Oct 2017:

Catapult Cat Oy:n patenttihakemus on toistaiseksi historiaa (deemed to be withdrawn).
No. 20165468