Will a finnish startup “democratize space travel”?

After failing all previous deadlines, finnish cross-media startup Space Nation Oy (formerly Cohu Experience Oy) is set to launch its long-awaited app tomorrow, 7th April 2018. The best users are to take part in a reality-TV “astronaut boot camp” and, finally, one of them will go to space. At least, that’s the plan.


The company promised high profits from the beginning and predicted a landslide success for their app, comparing it to Supercell’s Hay Day and Clash of Clans. But there are striking problems, which remained largely unclear to the crowdfunding investors that made the story possible.


The User Base

Gaming apps have different target groups and user base than Space Nation’s “astronaut training” app. Not everybody wants to go to space, and certainly it’s not even worth a try for most. Why should I take part in a contest I can’t win?

Me going to space?

Me going to space?

Space Nation promised several prizes and rewards to fix this. But is there a need for a “NASA-approved game app”?


No spaceflight, no TV rights

As I wrote before, there is no space flight in sight that would be available for Space Nation’s wannabe astronaut. Virgin Galactic has been “months away” from its first space tourist flight for more than a decade. SpaceX does not attempt manned flight in the near future, and BlueOrigin seems to be late still.

And what if there’d be really the possibility to send a reality-TV winner to space? That would mean, that space tourism is nothing special or interesting anymore. At a time when hundreds of fare-paying hobby astronauts did already go to space, a Space Nation candidate is just another civilian on a suborbital seat. The only difference is that he didn’t pay for the trip by himself.


Nothing won, nothing lost?

The probable course of events will be, that the app will generate some moderate income through in-app purchases. Micropayments will keep Space Nation Oy afloat for some time. The crowdfunders will not get their exorbitant returns, but if they are lucky, their losses may not be 100% of the investment.

The idea of financing a space trip through media rights is nothing new. The blueprint came from MarsOne, which is still existing (but failed). In the beginning, they managed to start a gigantic media hype – but they planned for something extreme, a mars mission. A several minutes suborbital flight, as promised by Space Nation, is not close to that in any way.

One thing seems clear already: Space Nation will hardly “democratize space flight“. That’s as if I’d promise to democratize wealth by means of a lottery. An illusion to keep users interested, as any lottery does by promising life-change through a jackpot win.


Privanet Securities Oy myy kyseenalaisten yritysten arvottomat osakkeet sijoittajille joukkurahoituslain avulla. Oululainen laturifirma Asmo Solutions Oy on jo konkursissa, mutta tämä oli vain jäävuoren huippu. “Megaluokan vedätykseksi” kutsuttu Space Nation (ent. Cohu Experience, ent. Cohu Entertainment) on johtanut sijottajia harhaan annin yhteydessä. Luvattu tuote ei vieläkään tullut, ja firma jäi jo yli 80 miljoona Euroa tavoitteestaan.

In February 2017, Privanet Securities announced a new record on its AROUND crowdfunding platform: Finnish startup Cohu Experience Oy had successfully raised more than €3,2 million from investors, the first million of which in only 43 minutes. The business idea was to organize a competition via a smartphone app, where the winner would be going to space. The app was announced for fall 2017, and the contest should begin in early 2018, with the first space flight in 2018 or 2019 at the latest.

Cohu Experience was founded as Cohu Entertainment. It renamed itself to Space Nation in Fall 2017. Its achievements have got a lot of media attention so far. It would have been better to check the facts every single time, instead of reprinting press releases.


The Forbes Fake

Cohu/Space Nation claimed in many press releases in 2017, as well as during its public offering, that “Forbes” had ranked it as Europe’s most promising company for 2017. It’s reassuring for a wannabe investor, when such a respected body analyses the offering company and confirms its great potential.

Privanet faking facts

Privanet faking facts

This was a complete fake.

In reality, there has never been such a ranking. A staff writter at a Forbes.com blog had composed an opinion piece, where he listed some interesting european start-ups, and accidentally Cohu was described first. The text says clearly, that it’s only a personal opinion – not a “Forbes list”, whatever that means.



The NASA Agreement

The company told in September 2017, that it had entered a sensational (“giant leap”) agreement with NASA for broad-scale commercial cooperation “never heard of before“. In fact, this was a simple sign-up for a Space Act Agreement. NASA said that clearly in its own press release: The collaboration is limited to content provision, there is no further cooperation, and the agency has had similar agreements with other apps and educational programs before.


UNWTO Member

Cohu/Space Nation made the historic achievement to be the first UNWTO (affiliate) member from the space travel sector. This looks more profane with a glimpse at the other UNWTO affiliates on the same list: Space Nation meets Freixenet and the Santa Claus Foundation.




Office Space at the ISS

The space travel pioneer then announced it had bought “office space” at the ISS for rent to researchers or other interested customers. In fact, they paid £17.000 for a  50x50x30cm box. Space Nation gave conflicting accounts what to do with that box. Anyone could be sending a 10x10x10cm experiment to space – or SpaceNation could conduct “own exciting experiments”. Because it’s not a scientific organization, and has no competence whatsoever in the field, it’s obviously a £17.000 PR gag.


Where’s the money?

The bigger problem than the questionable PR stunts, however, is the failure to accomplish the milestones of Cohu/SpaceNation’s business plan. According to the documents published for the public offering, the company should reach a profit of nearly €84 million by May 2018.



That’s two months left to make 84 million.

The obvious reason is the still incomplete app. It was first announced for September 2017, then for early 2018, then February 2018, and it’s still not published. Even if it hits the market this year, and some kind of contest starts, there will be no spaceflight as promised.

Virgin Galactic, the only possible carrier for SpaceNation’s suborbital flight, was booked out in May 2017 until 2021. 650 More than 700 persons were are already on the waiting list. Even if SpaceNation has booked in advance (which should be impossible, VG only accepts individual applications): regular flights have to start yet with the VG spacecraft still undergoing tests. There is no TV content or licensing rights to sell yet.

Stupid money is out there

While I would certainly love to see a civilian going to space, organized by a finnish space travel start-up, it doesn’t look good. Space Nation promises that the app would produce income and user retention as did Supercell with HayDay or Clash of Clans. But space travel and everything related to astronaut training is still more complicated – and actually more boring –  than building virtual farms with your thumb on a smartphone. The sky does not look as good on a 5 inch screen as it does from the Hubble Telescope.

SpaceNation will need more money soon. And if the whole project does not work out, you can still blame it on the many unforeseeable problems and players. SpaceNation then could rename itself and start something totally different, with fresh funds from new investors. Cohu Experience did so, after their CarbonToSoil project failed.

But that’s a different story.

UPDATE 27.3.2018: SPACENATION CEO Kalle Vähä-Jaakkola told that “the app will launch in March, and the rest is history”. That’s 2 days on, if it’s not to happen on Christianity’s holiest weekend (which would be idiotic, to say the least.)

Look’s like an Olkiluoto app.

HumanCharger’s “global breakthrough” fake

Last autumn I came across a deceptive piece praising Valkee and its HumanCharger at goodnewsfinland.com (part of Finpro, a state-run agency). I complained to the editors about the fake news they spread, prompting them to delete most of the misinformation from the text. It took several weeks, and there is no mention of the changes in the article.

The diff is documented here, as a perfect example of how Valkee deceives others, which in turn deceive people about the HumanCharger.


The Interbrand report of 2017’s “breakthrough brands” was a marketing stunt for the HumanCharger. In the small print, the report admits that companies could submit themselves and their stories were not challenged (p. 61 in the PDF). An embarrassing glitch for Interbrand: They faithfully listed what Valkee said, although the company should not be even in there. The limit for inclusion was 10 years in business and the HumanCharger company was already older than 10 years – it was founded in February 2007, and the product is even older.

Then it gets absurd: Interbrand has never “valued HumanCharger’s brand at 64,67 million”. Impossible – it’s a known scam, and as such, a toxic brand in Finland and most of Europe. The 65 million was, back in 2013, the valuation, i.e. investors paid ~10 million for a 16% stake, which put the whole company in theory at 65 million.

This is fairly outdated. Valkee lost its share capital and is now worth Zero.

65 million x 0/share = 0

That the earlight does not work by “stimulating the brain” is clear, at least to everybody who had ever to do with neuroscience. Silently deleted.


The name of the notified body or its claimed image doesn’t tell anything about the earlight. It just looks better, when it’s in Germany. Changed.

Valkee’s CEO Aki Backman then claimed that the FDA somehow testified that HumanCharger is harmless. That’s a breathtaking misrepresentation. In reality, they could not provide evidence for the device’s health claims. Therefore it got no approval as a medical device, but fell in the underclass “General wellness” category. As such, the device cannot give any kind of (light) therapy despite misleading advertisements. Deleted.


“Breakthrough brand” is a struggling micro-business

The aging scam company meets the tight finnish criteria for a micro-business and is therefore exempt from certain standards in financial reporting. The firm uses this in its balances and managed to survive to this day – being technically bancrupt – as detailed in its 2/2017 balance. A mysterious person has recently pumped millions of private funds into Valkee, to keep it alive.

Earlightswindle.com makes the balances traditionally available to the public. Here it is.

Valkee-balance 2017 (PDF)

[Update] MTV3:lle langettava päätös Acetium-valelääkejutusta

MTV3 ei ole muuttanutkaan valheellista juttuaan JSN:n päätöksestä huolimatta. Muistutus ei tehonnut, joten MTV3 määrätietoisesti haistattelee Julkisen Sanan Neuvostolle. Vastuussa tästä on asiakirjoiden mukaan entinen päätoimittaja, joka nykyään johtaa Yleisradiota. Tällä asenteella valtakausinsa ei tule jatkumaan kauan.

Viime Syyskuussa MTV Uutiset julkaisi kaksi migreenijuttua. Ensimmäisestä kävi jo ilmi, että kirjoittaja on vailla asiantuntemusta. Siinä väitettiin ym., että eräs lääke ”iskee tarkasti kivun välittäjäaineisiin, joten sillä ei juuri ole sivuvaikutuksia”. Todellisuudessa selektiivinen migreeni-välittäjäaine ei ole juuri olemassa. Kaikilla transmittereilla on useita tehtäviä elimistössä, siksi sivuvaikutuksista on suuria huolia. [1] [2] [3]

Toinen migreenijuttu toi MTV3:lle huomautuksen Julkisen sanan neuvostolta. MTV Uutiset kertoi, että BioHit Oyj:n kehittämä ”lääke” vaikuttaisi migreeniin. Kyseessä ei ollutkaan lääke, vain Acetium-kapseli. Tämä on ravintolisä, joka BioHit on rekisteröinyt lääkinnälliseksi laitteeksi. Kyseessä ei ole migreeni-, vain valelääke. [4]

Toimitus ei reagoinut oikaisupyyntöihin. Tämä ei ollut iso yllätys: Molemmat jutut olivat MTV:n uutispäällikön kirjoittamia. Moni muukin huomasi, että asia haisee. BioHitin toimitusjohtaja joutui myöntämään, että se ei pitänytkään paikkansa.


Blogin pitkäaikaisen tukijan avulla valmisteltiin kantelu JSN:lle. Kantelua voi lukea tästä (uusi tiedosto tekijän nimensuojan takia):


BioHit on kritisoinut Turun Sanomien juttua, jossa sanottiin, että Acetium olisi “luontaistuote” – vaikka tämä itse asiassa kuvailee hyvin, mistä on kyse. [5] On odotettavissa, että reaktio tulee myös tähän. Voiko puhua huijauksesta?

Mikä on Acetium?

Acetium-kapseli sisältää tavallista aminohappoa, L-kysteiiniä. Sitä patentoitiin sillä perusteella, että kysteiini vapautuu tuotteesta hitaasti (slow-release). Food grade L-cysteine maksaa maailmanmarkkinoilla n. 20€ per kilo (2 cent/gramma). Acetium myydään 60 kpl 100mg-kapseleina hinnalla 22-30€ (4 Euro/gramma). Perusaineen ”hidastettu vapautuminen” tuo firmalle siis 200-kertaista voittoa. [6] [7]


Ei ole tutkimuksia olemassa, joiden mukaan ”hidas kysteiini” olisi tavallista parempaa. Todennäköisesti voi kaiken, mikä Acetiumista väitetään, saavuttaa myös penneillä. L-kysteiini vain ei voi patentoida. Jos joku julkaisee vertailevan tutkimuksen, koko tuotteen imago voi romahtaa hetkessä.

Acetium myydään apteekeissa kuin ravintolisä. Duodecim-lääketietokanta puhuu myös Acetiumista ravintolisänä. BioHit on itse kutsunut tuotetta aiemmin ravintolisäksi.[8] Ravintolisien valvontaviranomainen on EVIRA, ja sellaisia tuotteita ei saa mainosta lääketieteellisiin käyttöihin, kuten blogissa jo ollut esillä.

BioHit on siksi käyttänyt porsaanreikää. Acetium on ilmoitettu Valviralle lääkinnälliseksi laitteeksi. Tällaisena rekisteröity tuote voi sanoa lääkinnällisiin käyttöihin sopivaksi, mikä oli jo Valkeen korvavalon markkinointitemppu. Kysyin Valviralta, onko Acetium saanut jonkinlaista markkinointilupaa. Vastauksesta:

”terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet eivät tarvitse markkinoille tuloon markkinointilupaa, joten Valvira ei niitä myöskään myönnä (eikä mikään muukaan viranomainen)”

Tuodakseen tällaisen tuotteen laitteeksi kauppoihin valmistajan täytyy vain täyttää ilmoituksen Valviralle. [9] – That’s it.

Tämä on siis täysin eri asia kuin lääkkeillä. Lääkkeet tarvitsevat myyntiluvan, ja ne saavat sitä vain, jos on viranomaisstandardien mukaisia tutkimuksia tehty. BioHit imitoi sitä julkaisemalla omat tulokset samalla tavalla kuin oikeat lääkevalmistajat tekevät. Vaikka tutkimustuloksia ei tarvita – paitsi mainostamiseen.


On arveluttava suositella kyseenalaista hoitoa yleisten sairauksien hoitoon. Vielä pahempi on suositella kyseenalaista hoitoa sanomalla sen lääkkeeksi. On täysin epäeettistä suositella yleisölle kyseenalaista hoitoa valelääkkeenä ja jättää asia korjaamatta, vaikka on tietoinen, että se ei pidä paikkansa.

Kiitos Julkisen sanan neuvostolle. En kuitenkaan usko, että MTV3:lla muutu mikään. Ylimielinen asenne ja asiantuntemuksen puute on yleinen ilmiö terveysuutisoinnissa siellä niin kuin muuallakin Suomen mediassa.

28.2.2018 klo 11:
BioHit kertoo 1,5t sitten tilipäätöstiedotteessaan, että kyseisen migreeni-tutkimuksen protokollaan tehdään suuria muutoksia, joka koskevat koko projektin. Käytännössä keskeytetään vanha tutkimus. Osallistuneille, sijoittajille ja medialle valehdeltiin myös tutkimuksen alkuvaiheesta. TJ Semi Korpela vastasi siihen, että tutkimus jatkuu.

Tracing a phantom: The BEMER “Institute for Microcirculation”

BEMER Group has shut down the institute. All below is history.

The tax haven-registered BEMER international AG sells controversial magnet therapy devices globally. Not recognized by medical science, BEMER cites research by an Institute for Microcirculation in Berlin (german: Institut für Mikrozirkulation) as proof for their devices’ effects. During my last visit to Berlin, I decided to find out if that obscure facility really exists.



________________________ original post, January 2018__________________

The institute is not in the phone book or any other address- or business directory. It’s not in the trade register, i.e. it is not a registered company. It’s not a registered trademark. The only hint we have is the institute’s website, which it maintains since 2014, first under institut-mikrozirkulation.de (defunct) and later as institute-microcirculation.com. The physical address mentioned there is the same as in their last regular paper, which dates back to 2013.


Note that the name has a spelling error (Reiner). The address is also false, there is no Erwin-Negelein-Haus in Bernau. However, there is an Erwin-Negelein-Haus at the Forschungscampus Berlin-Buch, Robert-Rössle-Str. 10. The website tells us the institute’s research lab is situated at this address, and so I started there. Armed with a BEMER business card I grabbed somewhere, I would pose as a churnalist, an idiot-level healthcare professional, or an interested reseller – just in case there’d be a real facility with real people.


The campus gatekeeper had never heard of such an institute, although he’s doing the job for several years now. Nobody had asked him so far for such an entity. The map and site directory list neither an Institut für Mikrozirkulation nor its director, Dr. Rainer Klopp, BEMER’s key expert.


The Negelein Haus is building no. D79. There is no such institute. The guiding plate at the entrance let shimmer through the names of all former labs and offices at the spot, and there has been no mark for an Institut für Mikrozirkulation on earlier versions.


I inspected the building as far as possible. The labs and other premises are rather small, there is a number of companies which have post boxes in the hall. One of them is ICP Healthcare.[defunct as of 1/2019] postboxes-negelein
The co-author of the last paper mentioned above, Prof. Schulz, was affiliated with that company. Did he lend his address to Klopp’s institute?


The search would have ended here, but the gatekeeper found me a contact at BBB Management GmbH, which operates the whole campus. There was a nice and helpful guy, with whom I had this conversation, word-for-word:

I’m looking for an Institut fuer Mikrozirkulation, which claims to have research labs here. Have you ever heard of such an institution?

– Yes, that’s Dr. Klopp. It’s not here.

Can you tell me where the institute is?

– The address is [—]. You will find Dr. Klopp there.

The institute “is” Dr. Klopp? Not that I expected anything else, but that was remarkably direct.

The site in question is at Wiltbergstr. 50, a kilometre from the other. It’s a 19th century hospital ensemble. At the entrance I found that map, which finally was the first hint that an Institute for Microcirculation really exists, physically. On the lower right, from the bottom, the second entry.


The building was a 1,5 story pavillon, and at the back door 20d, between trash containers, there’s the sign I was searching for.



There is nothing but that plate (the name here correct: Rainer). No doorbell, the lock destroyed. Inside a rubble. From the german writings on the wall, it’s a former surgery from East German time, not any institute. There’s hardly any research work ongoing, since even the electricity cables are torn from the walls.


The same in the basement. All windows taped, appearingly the site is completely empty. No institute here. Possibly here are premises under construction, but there’s no Institute for Microcirculation or any related research facilities at the given addresses.

In late 2017, however, a new address appeared on the “institute’s” website: the management would be at Marktplatz 3, Bernau bei Berlin. Bernau is a small town about 15km away, just beyond Berlin’s city limits. Marktplatz is the central town square. It is quite small in this case, with only a handful of buildings. No. 3 looks this way.


There is a barber and a photographer downstairs. A local construction firm informs at its website, that the former offices in that house were turned into apartments. There is no institute here, but the bell sign tells us who lives here. It’s Dr. Klopp, the “director” of the “institute” which should only be written in quotation marks from now on.


The “Institute for Microcirculation” is a virtual entity.

There is no such research facility at any of its claimed addresses, and there’s little reason to assume that it has ever been.

The “institute’s” management resides at the apartment of its director, Dr. Rainer Klopp.

Dr. Klopp seems to be the “institute” in person.



contact & corrections: earlightswindle@gmail.com

Rokotuskampanja ei saanut olla Suomi100-hanke – Kossu ja huijaukset sai

Suomi100-merkki on tällä hetkellä kaikkialla. Sillä edistetään myyntiä tai oman yrityksen/tuotteen imagoa. Jopa Koskenkorva SATA käyttää sitä.


Valtioneuvoston kanslia pitää oikeudet Suomi100-tunnusteeseen ja sen voi hakea tämän ohjeiden mukaan sieltä:


Kossupullon kanssa ostaja tukee joku agronomiliiton tms. hanketta, eli pieni osuus menee ”hyväntekeväisyyteen”. Käytännössä Kossulla tuetaan alkoholismia, mutta toisaalta suomalainen masentunut juoppohullu on maailmalla tunnettu hahmo, ja viina liittyy juhlimiseen. Ehkä tämä oli riittävä peruste valtioneuvoston kanslialle.



Suomi100-hyväksynnän sai myös Asmo-laturi, jolla vedätettiin ostajia ja sijoittajia. Mm. 1,5 miljoonaa euroa piensijoittajilta keräsi tämä firma, jonka perustaja on just poliisin esitutkinnan kohde, törkeästä petoksesta yms. epäiltynä. Kävi ilmi, että tarina laturipalosta oli sepite, laturi ei säästä energiaa, ja patenttiakin se ei saanut.


“Ihmelaturin” valmistaja Asmo Solutions Oy joutui selvitystilaan, ja eräs verkkokauppa loi oman Suomi100-kategorian: Suomi100-poistotuote. Valtioneuvoston kanslian ohjeet kieltävät peittävän ja kielteisen tekstin, mutta tämä on varmasti pienin ongelma tässä huijauksessa.

Sähköpostiini satelee mainoksia Suomi100-hotelliyöstä ja pankkipalveluista. Tuntuu sitä, että kaikki saavat käyttää sitä, joskus hyvin kyseenalaisilla perusteilla.



Mutta yksi hanke EI saanut Suomi100-hyväksynnän.

Lapin sairaanhoitopiiri halusi juhlavuoden kunniaksi saavuttaa 100% influenssarokotekattavuutta henkilökunnalla. Eli kaikki, joka voi ottaa sitä, pyrittiin motivoimaan mukaan. Erinomainen idea, koska hoitohenkilöiltä saatu influenssatartunta voi tappaa. Sillä rokotuksella saatetaan jopa säästää ihmishenkiä. Se on toki eri luokkaa kuin Koskenkorva. Sillä pelastetaan korkeintaan verotuloja.

Valtioneuvoston kanslia ei antanut luvan, vaikka hakemus oli ajoissa ja kaikki edellytykset täyttyivät – tämä käy selvästi ilmi hakemuksesta, jonka voi tarkistaa täältä:


Se kuitenkin ei riittänyt valtioneuvoston kanslialle. Rokotuskampanja ei saa olla Suomi100-hanke. Kielteisen päätöksen perustelusta:

“Perusedellytyksiä ovat: kyse on erityisestä, itsenäisyyden juhlavuoteen liittyvästä tai sitä juhlistavasta hankkeesta [KYLLÄ], hanke toteuttaa teemaa Yhdessä [tietysti!], liittyy johonkin kolmesta painopistealueesta: Suomen 100 vuotta, Suomi 2017 tai Suomen tulevaisuus [KYLLÄ!!], hankkeen pääasiallinen toteutumisaika on itsenäisyyden juhlavuosi 2017 [KYLLÄ], sen keskeinen sisältö ei ole tuotteen tai palvelun myynti, ja hanke on hyvien tapojen ja lakien mukainen[VARMASTI ON].”

Kiellon todellisia syitä Valtioneuvoston kanslia ei kertonut. Onko rokotevastaisuus päässyt sinne? Tiedetään vain, että viraston antama perustelu ei pidä paikkansa.

Vastaus hakijalle.pdf

“Yhdessä” voi siis ryypiskellä, muttei edistää terveyttä. Tilastokeskuksen mukaan pelkästään alkoholimyrkytyksiin kuoli viime vuonna 263 kansalaista. Kausi-influenssa tappaa vuosittain n. 500. Valtioneuvoston kanslialla meni ilmeisesti prioriteetit vähän sekaisin.


Siihen loppui tämä hanke. Ja influenssakausi on alkanut.


tiedoksi: Olen itse tosi vihainen tästä, todistin ainakin 1 kuolemantapaus joka johti selvästi sairaalahenkilökunnalta saadusta tartunnasta. Ei ollut tarkoitus pilata kenenkään juhlia, mutta tämä on tärkeää./-“blogisti” Ed. | earlightswindle@gmail.com


YLE oikaisee: Viiltäjä-Jackin henkilöllisyys ei ole paljastettu

Tämä oli nopea: YLE Uutiset on oikaissut jutunsa, jossa toistuvasti väitettiin suomalaisen Jari Louhelainen paljastaneen Jack the Ripper, eli nk. Viiltäjä-Jackin. Pari päivää sitten kirjoitin tästä ankasta, joka elää yhä Suomen mediassa, vaikka kyseessä on huijaus.

Helsingin Sanomat teki 2015 vielä laajan jutun tästä valeuutisesta.

Voivoi, Hesari.

Voivoi, Hesari.

Suomen Kuvalehden Marko Hamilo syyllistyi jopa vuosi sitten, Syyskuussa 2016, Louhelaisen perättömien väitteiden siunaamiseen.

Louhelainen on puolustautunut salaliittoteorioilla. Hän olisi astunut monien Lontoolaisten varpaiden päälle, koska Viiltäjä-Jackin arvoitus oli heille hyvä rahalähde. Sellaista epäasiallista puhetta pitäisi aina olla hälytysmerkki. Todellisuudessa Louhelainen rahasti huijauksellaan. Kritiikki oli tullut ympäri maailma, Itävallasta, Australiasta, Ruotsista, jne.

Kiitokset YLE:lle. Teitte oikein.

YLE ja ankka: Suomalaistutkija ei ole paljastanut Viiltäjä-Jackin

Famously failed ripperologist Jari Louhelainen gives strange expertise in finnish court. Against scientific proof and international consensus, Finland’s media still treats him as the man who identified Jack the Ripper.

YLE Uutiset nosti vanhan ankan pöydälle: Suomalainen maailmankuuluisa DNA-tutkija olisi paljastanut Viiltäjä-Jackin (eli Jack the Ripper) ja tuli nyt Suomeen todistamaan oikeudessa koirasusi-jutussa. Mahdollisesti suuri osa maan susista olisi koirasusia.


Ei se nyt näin ollut.

Se on totta, että mies vieraili Suomessa todistajana. Loput väitteistä ei pidä paikkansa.

Pahamaineinen brittilehti Daily Mail (nk. tabloid1 eli roskalehti) oli Syyskuussa 2014 kertonut, että eräs harrastuskriminologi olisi suomalaisprofessorin kanssa paljastanut vihdoin ja lopullisesti Viiltäjä-Jackin henkilöllisyyden.[<1>] Satoja muita oli väittänyt saman jo ennen tätä (ja lukuisia sen jälkeen), mutta tällä kertaa kaikki olisi toisin. Kuuluisa DNA-tutkija olisi saanut yhdeltä tekopaikalta otetusta huivista DNA-näytteen, joka paljasti varmuudella 1:290.000 Aaron Kosminski murhien tekijänä. Erittäin harvinainen mutaatio olisi löytynyt Kosminskin elävältä jälkeläiseltä sekä huivista.

Tutkijan nimi on Jari Louhelainen. Hän oli mm. Helsingin yliopiston dosentti, ja työskenteli silloin Englannissa, Liverpoolin John Moores Universityn professorina. Louhelainen ei ole huippuasiantuntija. Hän on piirissään varmasti arvostettu, niin kuin jokainen professori on. Louhelaisella on yli 20 DNA-tutkimuksiin liittyvää julkaisua vertaisarvioiduissa tiedelehdissä. Siitä pelkästään yksi on oikeuslääketieteellisestä DNA-tutkimuksesta.[<2>]

Alan asiantuntijoilla on kymmeniä, joskus satoja sellaisia artikkeleita. Joukko osaajia, mukana mm. DNA-sormenjäljen keksijä Sir Alec Jeffreys kävivät Louhelaisen kertomukset läpi. Sieltä löytyivät karmeita virheitä. Pääväite, eli että näytteistä olisi löytynyt harvinainen mutaatio (314.1C) oli myötähäpeää laukaisevalla tavalla virheellinen. Louhelainen oli laskenut väärin, oikea numero 315.1C kuuluu mutaatiolle, joka on lähes jokaisella (99%).[<3>]

Vielä pahempi on huomio, että Louhelainen puhuu “1:290.000” todennäköisyydestä. Käytössä ollut tietokanta sisälsi 29.000 eri markeria, eli jos mutaatio on vain yhdellä koko tietokannasta, pienin mahdollinen todennäköisyys on 1:29.000. “Kuuluisa tutkija” oli siirtänyt desimaalin saadakseen paremman tuloksen.[<4>]

Finnish faker flees furious forensics (from file)

Finnish faker flees furious forensics (from file)

Siihen kaatui viiltäjätapauksen valheellinen ratkaisu.[<5>] Tulokset eivät ole vielä olleet missään aikakausisarjassa, vertaisarvioitu artikkeli puuttuu yhä, kolme vuotta skandaalin jälkeen. Siihen on kaksi mahdollista selitystä: 1.) Louhelainen tiesi itse, ettei kannattaa julkaista huuhaa-tutkimuslöytöjä; 2.) hän on lähettänyt artikkelin vertaisarviointiin, mutta laatu oli näin alhainen, ettei yhtään journal halusi edes julkaista tätä. Luulisin, että vaihtoehto 1 sopii. Ei tämä professori ole tyhmä.

Tieteellisesti Louhelaisen väitteet siis eivät ole edes olemassa. Alan huippunimet tyrmäsivät täysin Louhelaisen väitteet. Silti YLE pitää hänet viiltäjätapauksen ratkaisijana. Oikaisu olisi paikalla.

Tämä koskee käytännössä Suomen media kokonaisuudessaan. Asia oli ollut Iltalehdessä,[<6>] Ilta-Sanomissa, Hesarissa, Suomen Kuvalehdessä, yms.  Kansainvälisestä kritiikistä kirjoitti ainakin Ilta-Sanomat.[<7>] Suomalainen tiedesankari ei voi olla huijari, ja siksi toimituksen neropatit antoivat Louhelaiselle tilaa puolustautumaan heikoilla lausunnoilla:

”meillä on myös muuta kuin kirjassa esitettyä dna-profilointitietoa, kuten juuri haplotyyppidataa”.

Tämä tarkoittaa, että DNA antaisi yleiset piirteet tekijästä, kuten hiusväri tms. Koska nuo vihjeet eivät voi paljastaa tietyn henkilön tekijäksi, Louhelainen itse julistaa tieteellisen vararikonsa.

Tohtori lupasi lisää todisteita. Hän ei ole antanut niitä. Louhelainen lupasi, että riippumattomia asiantuntijoita saisi nähdä kaikki tietoja. Siihen se jäi. Tohtori matkustaa puhujana ympäri maailmaa. Tulevassa sensaatioelokuvassa hän halusi – ja tämä ei ole vitsi – Johnny Depp näyttelevän Jari Louhelaisen rooli. Leffa ei koskaan tehtiin, koska välillä kävi totuus ilmi.[<8>]


Kyseessä on puhtaasti tiedehuijaus.

Jos katsotaan koirasusijuttua, joka on vireillä Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa, kuviot ovat samanlaisia: Asiantuntijat tyrmäävät täysin Louhelaisen väitteet, jotka tohtori tekee palkkiota vastaan.

  • Louhelainen väittää, että Suomessa käytetyt menetelmät olisivat vanhentuneita ja epäluotettavia (väärin)
  • Vertailukannassa mahdollisesti mukana olleet koirat/hybriidit tekisivät koirasuden tunnistamisen mahdottomaksi (hatusta vedetty)

Luonnonvarakeskuksen suurpetotutkija Katja Holmala ihmettelee Jari Louhelaisen lausuntoja oikeudelle. – Hän ei ole villieläinten genetiikkaan liittyen mikään huippuasiantuntija, Holmala sanoo. (…)

– Eläimen päästä tehtyjen DNA-analyysien perusteella asiasta ei ole mitään epäselvyyttä. (…)

– Kyseessä oli 6–9 kuukauden ikäinen suden pentu

Myös viiltäjätapauksessa Louhelaisella oli taloudelliset intressit. Lausunnoillaan tehty propaganda on edistänyt liikekumppaninsa kirjan myyntiä. Tutkija sai palkkionsa ja sen jälkeen luentopalkkioita sekä media huomiota, joka toi taas rahaa.

Valitettavasti toimittaja ei pystynyt tutkimaan todelliset taustat. Tässä olisi hyvän jutun aineksia ollut.


Update 10/2020:
Louhelaisen artikkeli julkaistiin Maaliskuussa 2019 Journal of Forensic Science-lehdessä. <link>. Siinä Jari ei toistanut yllä olevia väitteitä, eli surullisen kuuluisa “1:290.000 todennäköisyys” ja DNA-jälkien täsmällinen sopivuus jälkeläisten kanssa ei esiintynyt enää siinä. Sen sijaan se on case report-formaatin väitelmä, että löydökset sopivat epäiltyjen piirissä eniten Kosminskiin (silmä- ja hiusten väri). Samalla todetaan, miten Lontoossa silloin suuri osa väestöä – jopa 80% – kantanut samoja tunnusmerkkejä.

Toisin sanoen, olin oikeassa – Louhelainen ei uskaltanut väittää samaa niin kuin 5 vuotta aiemmin kirjassa – kyseessä oli feikki. Perinteisesti toimittajat Suomessa eivät lue alkuperäistutkimuksia (tai eivät ymmärrä), joten uutisoitiin 2019 taas miten suomalainen on ratkaistanut tapauksen.

Confirmed: Latest HumanCharger journal is junk

As I wrote earlier this year, there was a new study for the HumanCharger device done which appears now first under “Research” on Valkee’s marketing website humancharger.com.


Yesterday I got a confirmation from the official body responsible for scientific journal classification (the Publication Forum of Finland’s learned societies):


I asked for evaluation of this obscure HumanCharger journal – Journal of Neurology Research – which wasn’t even in the classification database, although it seems to exist since 2011. The professors of the JuFo panel 13 agreed with me and assigned the journal a Zero classification, i.e. it does not meet the basic criteria for scientific publication.

Therefore the institute at the University of Oulu will get 90% less funding for this particular publication. Additionally,  the first author cannot use it for his article-based thesis, for which he got a 24.000€ grant. He will have to explain why the research was dumped into a non-publication.

flyktman-vedatysThere would have been better uses for the grant money than the HumanCharger “research”, I’m sure.

(added) Bonus:

The journal in question sails already for a long time without Editor-in-chief, i.e. the person/scientist responsible for accepting or rejecting papers. That’s the most straightforward way to announce “acceptions aren’t done on scientific grounds”.

Apologies to my foreign readers

I have to apologize to my readers from other countries. There is no forthcoming stuff at the moment. I am working on the cysteine swindle, where finnish companies are selling an amino acid as a fake medicine. The big player is a “healthcare” firm listed at the Helsinki stock exchange, which is led by cons and ex-cons (the company, not the stock exchange). The chairman is on probation for rape (!) at this very moment.

The Earlight Swindle will get one post, when the 2017 balance comes out, and the snail media will copy my stuff again without mentioning me.

About the other projects the yellow press will inform you around X-mas.