Tag Archives: pseudoscience

Valkee Humancharger shutdown – temporary or final?

This blog – as the previous earlightswindle.com – was once reporting exclusively about the multifaceted scamming activities of finnish company Valkee Ltd, maker of the fake “light therapy device” HumanCharger.

Now it seems they are finally phasing out of business. The company is technically bankrupt since March 2017, but now

The finnish trade register says, that in May 2018 the main shareholders LifeLine Ventures, Vera and Merieux forgave the company another 230.000€ convertible loan; i.e. was converted into worthless shares. The same happened to several other such loans during the last two years, rising the amount of burnt money to more than 10 million Euro.

The next months will now be decisive. I am looking forward and will inform as always.

A BEMER representative answers

A BEMER rep from the US has answered to my investigative piece about the mysterious “Institute for Microcirculation”. Leaving a VIP.bemergroup link, she used 3 popular deception techniques: The straw man attack, a conspiracy theory, and fogging (aka Chewbacca defense).

If not self-evident, read my comments below. Markers added. There’s also some historic background related to East Germany which may be totally unknown to american readers, at least.

According to this bio I found online–Dr Klopp is currently 75 years old, which may be why he is difficult to track currently. I don’t believe there was ever a BEMER institute of Microcirculation-it is not recorded in the history of BEMER international AG, Liechtenstein-but rather Dr Klopp pioneered research in microcirulation and BEMER contacted them for evaluation of their product(s). Dr Klopp was a physician and professor at Humbolt University in Berlin (Charite) holding director and teaching positions of both undergraduates in physics and biophysics, and as a senior physician of the Institute of Cardiovascular Diagnostics and researcher in the medical school. He founded a research institute of microcirculation while at Charite in 1991 and was awarded research monies from the German government as well as other sources.

Dr. Klopp is well published in Europe.

Average of retirement in Germany is 62 to 65 years old. In 1991, the year his separate institute for microcirculation studies was formed on the campus of Charite, Dr Klopp was 48 yeas old–he is now 75 years old. Dr Klopp worked with the founder of BEMER Intl AG Peter Gleim to study and understand the original BEMER wave signal and provided validation of their product’s impact on the capillary and micro capillary system in the human body . BEMER did not own his Institute of Microcirculation which he founded at Charite University medical center. In the review of published research on pubmed.gov where he is listed as an author over the past 11 years there is no mention of the research being conducted at the Institute of Microcirculation–indicating that it is probably not an active research facility, hence you would not find it on the campus. This is not really a validating factor that it did not exist, and even here in the USA physicians, professors and clinical researchers are often referred to by the last position they held before retirement. They are often consultants that can still be involved in ongoing research.

While I appreciate your investigation of the campus attempting to locate the Institute of Microcirculation, a further investigation of an actual interview with Dr Klopp himself, review of current research on BEMER wave signal–such as the USA Dept of Defense research on wound healing presented at the IMIN conference in Florida in Sept 2016, research of the history of the formation of the institution of its original charter, financial contracts, employees, etc which are records of the state university – Humbolt University(Charite) and the government records of Germany would be much more informative of the actual work of Dr Klopp and his founding of the Institute of Microcirculation–rather than chasing addresses and drawing conclusions from that.

In the USA many foundations, non-profits etc are formed specifically to financially support the research of work of physicians, clinical researchers etc These entities have university addresses that are fluid and are often decided upon committees of the university and have no real bearing on exactly where research is conducted. As a quick perusal I just did an internet research for a well respected deceased physician researcher–former Assoc Dean of Medicine for Stanford Univ School of Medicine and Head of multiple departments at Stanford, who was recruited to Harvard University with a significantly higher research dollar budget–neither of his research centers laboratories are even named in his bio–yet they took in 100’s of millions of dollars in funding. There is no current record of their addresses that you would find if you tried to locate them in the manner of which you did your research on an institute of microcirculation associated with Dr Klopp, and a never in existence “BEMER” institute of microcirculation.

I would also recommend a search of who owns the English website of Institute of Microcirculation should be investigated(where you obtained a current address from)–the style of English content does not appear to be written by Dr Klopp himself as it does not match his other writings I have read–English translations originally written in German.

I am a skeptic, open skeptic, with a history of university and hospital administration, USA Natl Institute of Health clinical studies site coordinator, and have supported clinical research at Univ of Calif San Francisco and Stanford Univ. I also have experience as a research analyst for high tech and biotech startups and expansions being evaluated for venture capital and other sources of funding. I recently traveled to Liechtenstein to BEMER Intl AG headquarters and met much of their staff as well as members of the founding Gleim family. I also before going to visit their headquarters, I read ( having had translated for me by a native German speaker and research scientist) 10 peer reviewed studies on the BEMER wave signal, as well as video conference attended the most recent IMIN conference 2016 in Florida, and have read some of the transcripts on current research and case histories presented by physicians at a conference of approximately 400 medical doctors at a medical research conference on BEMER wave signal in Europe fall 2017.

After thorough research, and personal testing of the BEMER Pro device, I decided to become a BEMER independent distributor. I do not speak on behalf of the company, but from my own personal point of view.

I never looked for a non-existing “BEMER institute”. My text stated clearly that I searched for the “Institute for Microcirculation”, which BEMER Group links with high visibility directly from its homepage (falsely listed as “University”):

“BEMER” is the name of the method. It’s the same as calling an institute known for yoga yoga institute or an institute that developed SEMTEX the Semtex institute. Note the quotation marks. This is an classic example of a straw man fallacy: Constructing a fault which isn’t there to “disprove” it.

I found it always fascinating, how proponents of “Alternative medicine” are refusing to acknowledge obvious facts, and rather create or maintain conspiracy theories. An impressive example can be seen above: The flimsy website of the fake institute is too shameful for the glorious BEMER group propaganda, so it must be owned by some sinister force.

The WHOIS service is now heavily redacted – thanks to GDPR-, but the rest of the entry for Klopp’s “institute” still shows his name.

Searching for the “institute” on Google meanwhile brings up Klopp’s apartment as its location – just as I found out on the spot.

 

The rest of the comment contains mainly irrelevant listing of great but unrelated things, names, money, institutions and titles, meant to distract from the bizarre reality.

***

The whole comment is of a quality that demands a reframing. The following may not be easy to understand for westeners or the younger generation. However, things were as they were.

In the 1990s, I studied medicine at the Charité/Humboldt University in Berlin. I’m from East Germany, just like Dr. Klopp. We lived in the so-called German Democratic Republic (GDR) for longer than we did in unified Germany (in my case, because I’m in self-imposed exile since the 2000s). In 1992/93 I worked less than 200 metres away from were the “Institute for Microcirculation” claims to have been. My father is from the very same area in the North-East of Berlin, and I know places, people and conditions since my childhood. Hence my motivation to check this out – I found it interesting and knew it’s feasible.

In the GDR, high positions in university departments were not for the outstanding scientists. Professors’ posts were for the politically extremely reliable, hardened communist party members. Even a staff physicist as Angela Merkel had to deliver in marxist-leninist theory to gain a postdoc position. Often department leaders had close ties to the Ministry for State Security (>>Stasi) and typically were party members.

When it all fell apart in 1989-1991, as the communist regimes collapsed, professors and deans found themselves on catapult seats. Plenty got fired for “Staatsnähe” or Stasi contacts. The most prominent case in Berlin was the rector of the Humboldt University, Heinrich Fink, for being a long-time Stasi agent. Leading MDs had boosted their career with misconduct, even with criminal activities. (Suggested reading: >>”Es geht um unsere Ehre”, Der Spiegel 35/1991.)

The Institute for Cardiovascular Diagnostics at the Charité, where Klopp claims to have had a senior position (Oberarzt) as well at the then-Institute for Microcirculation were interlinked with the Zentralinstitut fuer Herz-Kreislauf-Forschung (ZIHK) in Berlin-Buch. The latter was known for strong party- and Stasi-connections. The ZIHK was famous, amongst other things, for employing the son of Stasi minister Erich Mielke, Major Frank Mielke, as a “scientist”. Klopp’s “Publications” page has numerous ZIHK monographs, indicating intense cooperation. The ZIHK was located, as it happens, at the Campus Berlin-Buch, Robert-Rössle-Str.10 – just the adress were Klopp’s “institute” now evaporated.

In 1991/1992 those leading doctors who were fired – or expected to be fired soon – often founded own companies or “institutes”. This is the background of the “Institute for Microcirculation”, which had no future at the Humboldt university. Nothing could differ more from the US picture with Stanford, millions of dollars, and scientific merits.

The scientific community in Germany, as well as now in Finland, merely has a humoristic approach to Klopp’s “research”, if any. BEMER International attempts to change this by spending big money for congresses and marketing stunts. It’s natural that some fall for it.

[Update] MTV3:lle langettava päätös Acetium-valelääkejutusta

28.2.2018 klo 11:
BioHit kertoo 1,5t sitten tilipäätöstiedotteessaan, että kyseisen migreeni-tutkimuksen protokollaan tehdään suuria muutoksia, joka koskevat koko projektin. Käytännössä keskeytetään vanha tutkimus. Osallistuneille, sijoittajille ja medialle valehdeltiin myös tutkimuksen alkuvaiheesta. TJ Semi Korpela vastasi siihen, että tutkimus jatkuu.

UPDATE:
MTV3 ei ole muuttanutkaan valheellista juttuaan JSN:n päätöksestä huolimatta.
Muistutus on tulossa.
_______________________________________________________________

Viime Syyskuussa MTV Uutiset julkaisi kaksi migreenijuttua. Ensimmäisestä kävi jo ilmi, että kirjoittaja on vailla asiantuntemusta. Siinä väitettiin ym., että eräs lääke ”iskee tarkasti kivun välittäjäaineisiin, joten sillä ei juuri ole sivuvaikutuksia”. Todellisuudessa selektiivinen migreeni-välittäjäaine ei ole juuri olemassa. Kaikilla transmittereilla on useita tehtäviä elimistössä, siksi sivuvaikutuksista on suuria huolia. [1] [2] [3]

Toinen migreenijuttu toi MTV3:lle huomautuksen Julkisen sanan neuvostolta. MTV Uutiset kertoi, että BioHit Oyj:n kehittämä ”lääke” vaikuttaisi migreeniin. Kyseessä ei ollutkaan lääke, vain Acetium-kapseli. Tämä on ravintolisä, joka BioHit on rekisteröinyt lääkinnälliseksi laitteeksi. Kyseessä ei ole migreeni-, vain valelääke. [4]

Toimitus ei reagoinut oikaisupyyntöihin. Tämä ei ollut iso yllätys: Molemmat jutut olivat MTV:n uutispäällikön kirjoittamia. Moni muukin huomasi, että asia haisee. BioHitin toimitusjohtaja joutui myöntämään, että se ei pitänytkään paikkansa.

korpela-laite

Blogin pitkäaikaisen tukijan avulla valmisteltiin kantelu JSN:lle. Kantelua voi lukea tästä (uusi tiedosto tekijän nimensuojan takia):

Kantelu-Acetium-MTV3.pdf

BioHit on kritisoinut Turun Sanomien juttua, jossa sanottiin, että Acetium olisi “luontaistuote” – vaikka tämä itse asiassa kuvailee hyvin, mistä on kyse. [5] On odotettavissa, että reaktio tulee myös tähän. Voiko puhua huijauksesta?

Mikä on Acetium?

Acetium-kapseli sisältää tavallista aminohappoa, L-kysteiiniä. Sitä patentoitiin sillä perusteella, että kysteiini vapautuu tuotteesta hitaasti (slow-release). Food grade L-cysteine maksaa maailmanmarkkinoilla n. 20€ per kilo (2 cent/gramma). Acetium myydään 60 kpl 100mg-kapseleina hinnalla 22-30€ (4 Euro/gramma). Perusaineen ”hidastettu vapautuminen” tuo firmalle siis 200-kertaista voittoa. [6] [7]

huijausapteekki-acetium

Ei ole tutkimuksia olemassa, joiden mukaan ”hidas kysteiini” olisi tavallista parempaa. Todennäköisesti voi kaiken, mikä Acetiumista väitetään, saavuttaa myös penneillä. L-kysteiini vain ei voi patentoida. Jos joku julkaisee vertailevan tutkimuksen, koko tuotteen imago voi romahtaa hetkessä.

Acetium myydään apteekeissa kuin ravintolisä. Duodecim-lääketietokanta puhuu myös Acetiumista ravintolisänä. BioHit on itse kutsunut tuotetta aiemmin ravintolisäksi.[8] Ravintolisien valvontaviranomainen on EVIRA, ja sellaisia tuotteita ei saa mainosta lääketieteellisiin käyttöihin, kuten blogissa jo ollut esillä.

duodacetium
BioHit on siksi käyttänyt porsaanreikää. Acetium on ilmoitettu Valviralle lääkinnälliseksi laitteeksi. Tällaisena rekisteröity tuote voi sanoa lääkinnällisiin käyttöihin sopivaksi, mikä oli jo Valkeen korvavalon markkinointitemppu. Kysyin Valviralta, onko Acetium saanut jonkinlaista markkinointilupaa. Vastauksesta:

”terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet eivät tarvitse markkinoille tuloon markkinointilupaa, joten Valvira ei niitä myöskään myönnä (eikä mikään muukaan viranomainen)”

Tuodakseen tällaisen tuotteen laitteeksi kauppoihin valmistajan täytyy vain täyttää ilmoituksen Valviralle. [9] – That’s it.

Tämä on siis täysin eri asia kuin lääkkeillä. Lääkkeet tarvitsevat myyntiluvan, ja ne saavat sitä vain, jos on viranomaisstandardien mukaisia tutkimuksia tehty. BioHit imitoi sitä julkaisemalla omat tulokset samalla tavalla kuin oikeat lääkevalmistajat tekevät. Vaikka tutkimustuloksia ei tarvita – paitsi mainostamiseen.

Lopuksi

On arveluttava suositella kyseenalaista hoitoa yleisten sairauksien hoitoon. Vielä pahempi on suositella kyseenalaista hoitoa sanomalla sen lääkkeeksi. On täysin epäeettistä suositella yleisölle kyseenalaista hoitoa valelääkkeenä ja jättää asia korjaamatta, vaikka on tietoinen, että se ei pidä paikkansa.

Kiitos Julkisen sanan neuvostolle. En kuitenkaan usko, että MTV3:lla muutu mikään. Ylimielinen asenne ja asiantuntemuksen puute on yleinen ilmiö terveysuutisoinnissa siellä niin kuin muuallakin Suomen mediassa.

Tracing a phantom: The BEMER “Institute for Microcirculation”

The tax haven-registered BEMER international AG sells controversial magnet therapy devices globally. Not recognized by medical science, BEMER cites research by an Institute for Microcirculation in Berlin (german: Institut für Mikrozirkulation) as proof for their devices’ effects. During my last visit to Berlin, I decided to find out if that obscure facility really exists.

[See also: Study finds BEMER to be useless in Fibromyalgia] and [A BEMER rep answers]

The institute is not in the phone book or any other address- or business directory. It’s not in the trade register, i.e. it is not a registered company. It’s not a registered trademark. The only hint we have is the institute’s website, which it maintains since 2014, first under institut-mikrozirkulation.de (defunct) and later as institute-microcirculation.com. The physical address mentioned there is the same as in their last regular paper, which dates back to 2013.

website-address

Note that the name has a spelling error (Reiner). The address is also false, there is no Erwin-Negelein-Haus in Bernau. However, there is an Erwin-Negelein-Haus at the Forschungscampus Berlin-Buch, Robert-Rössle-Str. 10. The website tells us the institute’s research lab is situated at this address, and so I started there. Armed with a BEMER business card I grabbed somewhere, I would pose as a churnalist, an idiot-level healthcare professional, or an interested reseller – just in case there’d be a real facility with real people.

bemer-card

The campus gatekeeper had never heard of such an institute, although he’s doing the job for several years now. Nobody had asked him so far for such an entity. The map and site directory list neither an Institut für Mikrozirkulation nor its director, Dr. Rainer Klopp, BEMER’s key expert.

campus-buch-plan

The Negelein Haus is building no. D79. There is no such institute. The guiding plate at the entrance let shimmer through the names of the former labs and offices at the spot, and there has been no mark for an Institut für Mikrozirkulation on the former versions.

negerlein

I inspected the building as far as possible. The labs and other premises are rather small, there is a number of companies which have post boxes in the hall. One of them is ICP Healthcare. postboxes-negelein
The co-author of the last paper mentioned above, Prof. Schulz, was affiliated with that company. Did he lend his address to Klopp’s institute?

schulz-address-icp

The search would have ended here, but the gatekeeper found me a contact at BBB Management GmbH, which operates the whole campus. There was a nice and helpful guy, with whom I had this conversation, word-for-word:

I’m looking for an Institut fuer Mikrozirkulation, which claims to have research labs here. Have you ever heard of such an institution?

– Yes, that’s Dr. Klopp. It’s not here.

Can you tell me where the institute is?

– The address is [—]. You will find Dr. Klopp there.

The institute “is” Dr. Klopp? Not that I expected anything else, but that was remarkably direct.

The site in question is at Wiltbergstr. 50, a kilometre from the other. It’s a 19th century hospital ensemble. At the entrance I found that map, which finally was the first hint that an Institute for Microcirculation really exists, physically. On the lower right, from the bottom, the second entry.

wiltbergstr-plan

The building was a 1,5 story pavillon, and at the back door 20d, between trash containers, there’s the sign I was searching for.

haus20d-side

entrance-20d

There is nothing but that plate (the name here correct: Rainer). No doorbell, the lock destroyed. Inside a rubble. From the german writings on the wall, it’s a former surgery from East German time, not any institute. There’s hardly any research work ongoing, since even the electricity cables are torn from the walls.

institut-mikrozirkulation

The same in the basement. All windows taped, appearingly the site is completely empty. No institute here. Possibly here are premises under construction, but there’s no Institute for Microcirculation or any related research facilities at the given addresses.

In late 2017, however, a new address appeared on the “institute’s” website: the management would be at Marktplatz 3, Bernau bei Berlin. Bernau is a small town about 15km away, just beyond Berlin’s city limits. Marktplatz is the central town square. It is quite small in this case, with only a handful of buildings. No. 3 looks this way.

klopp-institut-marktplatz3

There is a barber and a photographer downstairs. A local construction firm informs at its website, that the former offices in that house were turned into apartments. There is no institute here, but the bell sign tells us who lives here. It’s Dr. Klopp, the “director” of the “institute” which should only be written in quotation marks from now on.

klopp-residence

The “Institute for Microcirculation” is a virtual entity.

There is no such research facility at any of its claimed addresses, and there’s little reason to assume that it has ever been.

The “institute’s” management resides at the apartment of its director, Dr. Rainer Klopp.

Dr. Klopp seems to be the “institute” in person.

 

 

contact & corrections: earlightswindle@gmail.com

YLE oikaisee: Viiltäjä-Jackin henkilöllisyys ei ole paljastettu

Tämä oli nopea: YLE Uutiset on oikaissut jutunsa, jossa toistuvasti väitettiin suomalaisen Jari Louhelainen paljastaneen Jack the Ripper, eli nk. Viiltäjä-Jackin. Pari päivää sitten kirjoitin tästä ankasta, joka elää yhä Suomen mediassa, vaikka kyseessä on huijaus.

Helsingin Sanomat teki 2015 vielä laajan jutun tästä valeuutisesta.

Voivoi, Hesari.

Voivoi, Hesari.

Suomen Kuvalehden Marko Hamilo syyllistyi jopa vuosi sitten, Syyskuussa 2016, Louhelaisen perättömien väitteiden siunaamiseen.

Louhelainen on puolustautunut salaliittoteorioilla. Hän olisi astunut monien Lontoolaisten varpaiden päälle, koska Viiltäjä-Jackin arvoitus oli heille hyvä rahalähde. Sellaista epäasiallista puhetta pitäisi aina olla hälytysmerkki. Todellisuudessa Louhelainen rahasti huijauksellaan. Kritiikki oli tullut ympäri maailma, Itävallasta, Australiasta, Ruotsista, jne.

Kiitokset YLE:lle. Teit oikein.

YLE ja ankka: Suomalaistutkija ei ole paljastanut Viiltäjä-Jackin

Famously failed ripperologist Jari Louhelainen gives strange expertise in finnish court. Against scientific proof and international consensus, Finland’s media still treats him as the man who identified Jack the Ripper.

YLE Uutiset nosti vanhan ankan pöydälle: Suomalainen maailmankuuluisa DNA-tutkija olisi paljastanut Viiltäjä-Jackin (eli Jack the Ripper) ja tuli nyt Suomeen todistamaan oikeudessa koirasusi-jutussa. Mahdollisesti suuri osa maan susista olisi koirasusia.

yle-ankka-susi

Ei se nyt näin ollut.

Se on totta, että mies vieraili Suomessa todistajana. Loput väitteistä ei pidä paikkansa.

Pahamaineinen brittilehti Daily Mail (nk. tabloid1 eli roskalehti) oli Syyskuussa 2014 kertonut, että eräs harrastuskriminologi olisi suomalaisprofessorin kanssa paljastanut vihdoin ja lopullisesti Viiltäjä-Jackin henkilöllisyyden.[<1>] Satoja muita oli väittänyt saman jo ennen tätä (ja lukuisia sen jälkeen), mutta tällä kertaa kaikki olisi toisin. Kuuluisa DNA-tutkija olisi saanut yhdeltä tekopaikalta otetusta huivista DNA-näytteen, joka paljasti varmuudella 1:290.000 Aaron Kosminski murhien tekijänä. Erittäin harvinainen mutaatio olisi löytynyt Kosminskin elävältä jälkeläiseltä sekä huivista.

Tutkijan nimi on Jari Louhelainen. Hän oli mm. Helsingin yliopiston dosentti, ja työskenteli silloin Englannissa, Liverpoolin John Moores Universityn professorina. Louhelainen ei ole huippuasiantuntija. Hän on piirissään varmasti arvostettu, niin kuin jokainen professori on. Louhelaisella on yli 20 DNA-tutkimuksiin liittyvää julkaisua vertaisarvioiduissa tiedelehdissä. Siitä pelkästään yksi on oikeuslääketieteellisestä DNA-tutkimuksesta.[<2>]

Alan asiantuntijoilla on kymmeniä, joskus satoja sellaisia artikkeleita. Joukko osaajia, mukana mm. DNA-sormenjäljen keksijä Sir Alec Jeffreys kävivät Louhelaisen kertomukset läpi. Sieltä löytyivät karmeita virheitä. Pääväite, eli että näytteistä olisi löytynyt harvinainen mutaatio (314.1C) oli myötähäpeää laukaisevalla tavalla virheellinen. Louhelainen oli laskenut väärin, oikea numero 315.1C kuuluu mutaatiolle, joka on lähes jokaisella (99%).[<3>]

Vielä pahempi on huomio, että Louhelainen puhuu “1:290.000” todennäköisyydestä. Käytössä ollut tietokanta sisälsi 29.000 eri markeria, eli jos mutaatio on vain yhdellä koko tietokannasta, pienin mahdollinen todennäköisyys on 1:29.000. “Kuuluisa tutkija” oli siirtänyt desimaalin saadakseen paremman tuloksen.[<4>]

Finnish faker flees furious forensics (from file)

Finnish faker flees furious forensics (from file)

Siihen kaatui viiltäjätapauksen valheellinen ratkaisu.[<5>] Tulokset eivät ole vielä olleet missään aikakausisarjassa, vertaisarvioitu artikkeli puuttuu yhä, kolme vuotta skandaalin jälkeen. Siihen on kaksi mahdollista selitystä: 1.) Louhelainen tiesi itse, ettei kannattaa julkaista huuhaa-tutkimuslöytöjä; 2.) hän on lähettänyt artikkelin vertaisarviointiin, mutta laatu oli näin alhainen, ettei yhtään journal halusi edes julkaista tätä. Luulisin, että vaihtoehto 1 sopii. Ei tämä professori ole tyhmä.

Tieteellisesti Louhelaisen väitteet siis eivät ole edes olemassa. Alan huippunimet tyrmäsivät täysin Louhelaisen väitteet. Silti YLE pitää hänet viiltäjätapauksen ratkaisijana. Oikaisu olisi paikalla.

Tämä koskee käytännössä Suomen media kokonaisuudessaan. Asia oli ollut Iltalehdessä,[<6>] Ilta-Sanomissa, Hesarissa, Suomen Kuvalehdessä, yms.  Kansainvälisestä kritiikistä kirjoitti ainakin Ilta-Sanomat.[<7>] Suomalainen tiedesankari ei voi olla huijari, ja siksi toimituksen neropatit antoivat Louhelaiselle tilaa puolustautumaan heikoilla lausunnoilla:

”meillä on myös muuta kuin kirjassa esitettyä dna-profilointitietoa, kuten juuri haplotyyppidataa”.

Tämä tarkoittaa, että DNA antaisi yleiset piirteet tekijästä, kuten hiusväri tms. Koska nuo vihjeet eivät voi paljastaa tietyn henkilön tekijäksi, Louhelainen itse julistaa tieteellisen vararikonsa.

Tohtori lupasi lisää todisteita. Hän ei ole antanut niitä. Louhelainen lupasi, että riippumattomia asiantuntijoita saisi nähdä kaikki tietoja. Siihen se jäi. Tohtori matkustaa puhujana ympäri maailmaa. Tulevassa sensaatioelokuvassa hän halusi – ja tämä ei ole vitsi – Johnny Depp näyttelevän Jari Louhelaisen rooli. Leffa ei koskaan tehtiin, koska välillä kävi totuus ilmi.[<8>]

jaridepp

Kyseessä on puhtaasti tiedehuijaus.

Jos katsotaan koirasusijuttua, joka on vireillä Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa, kuviot ovat samanlaisia: Asiantuntijat tyrmäävät täysin Louhelaisen väitteet, jotka tohtori tekee palkkiota vastaan.

  • Louhelainen väittää, että Suomessa käytetyt menetelmät olisivat vanhentuneita ja epäluotettavia (väärin)
  • Vertailukannassa mahdollisesti mukana olleet koirat/hybriidit tekisivät koirasuden tunnistamisen mahdottomaksi (hatusta vedetty)

Luonnonvarakeskuksen suurpetotutkija Katja Holmala ihmettelee Jari Louhelaisen lausuntoja oikeudelle. – Hän ei ole villieläinten genetiikkaan liittyen mikään huippuasiantuntija, Holmala sanoo. (…)

– Eläimen päästä tehtyjen DNA-analyysien perusteella asiasta ei ole mitään epäselvyyttä. (…)

– Kyseessä oli 6–9 kuukauden ikäinen suden pentu

Myös viiltäjätapauksessa Louhelaisella oli taloudelliset intressit. Lausunnoillaan tehty propaganda on edistänyt liikekumppaninsa kirjan myyntiä. Tutkija sai palkkionsa ja sen jälkeen luentopalkkioita sekä media huomiota, joka toi taas rahaa.

Valitettavasti toimittaja ei pystynyt tutkimaan todelliset taustat. Tässä olisi hyvän jutun aineksia ollut.
 

Confirmed: Latest HumanCharger journal is junk

As I wrote earlier this year, there was a new study for the HumanCharger device done which appears now first under “Research” on Valkee’s marketing website humancharger.com.

humancharger-fakes-2017

Yesterday I got a confirmation from the official body responsible for scientific journal classification (the Publication Forum of Finland’s learned societies):

jufo-jnr

I asked for evaluation of this obscure HumanCharger journal – Journal of Neurology Research – which wasn’t even in the classification database, although it seems to exist since 2011. The professors of the JuFo panel 13 agreed with me and assigned the journal a Zero classification, i.e. it does not meet the basic criteria for scientific publication.

Therefore the institute at the University of Oulu will get 90% less funding for this particular publication. Additionally,  the first author cannot use it for his article-based thesis, for which he got a 24.000€ grant. He will have to explain why the research was dumped into a non-publication.

flyktman-vedatysThere would have been better uses for the grant money than the HumanCharger “research”, I’m sure.

(added) Bonus:

The journal in question sails already for a long time without Editor-in-chief, i.e. the person/scientist responsible for accepting or rejecting papers. That’s the most straightforward way to announce “acceptions aren’t done on scientific grounds”.

Professori: Kysteiini krapulaan on humpuukia – myös Acetium (update)

UPDATE 8.6.2017:
Rohtos SUOJA (ex. Detoxformula) kapselit eivät toimikaan, tutkimus näyttää.

Blogi koki tämän vuoden kävijäennätyksen viime päivinä. Syy siihen oli ilmeisesti Rohtos Oy:n hävytön julkisuustemppu MTV3-aamuTVssä. Huomenta Suomi-ohjelmassa vierailivat Keskiviikkona krapulapillerifirman toimitusjohtaja Mäkinen ja “alkoholitutkija” Eriksson.

katsomo[ click image for video ]

Esitys oli karmea. Mukana olivat aseman tapaan tietämätön naisjuontaja, joka luki piilomainontatyypisiä kysymyksiä kortilta, ja joku julkkis (tässä Maija Vilkkumaa). Heidän ohella “alkoholitutkija” Eriksson, joka kertomuksensa perusteella ei edes ole perehtynyt alkoholismin muotoihin ja piti hämmästyttäviä puheenvuoroja.

“alkoholistiksi ei voi tulla, jollei juo seuraavana päivänä myöskin, sellaista alkoholistia ei ole” – Eriksson

Toimitusjohtaja Mäkinen vastasi varsin vähäsanaisesti ydinkysymyksiin tuotteen vaikuttavuudesta. En voinut kuvitella, että joku heistä uskoisi omaan puheisiin.

Eriksson toi hyvin holtittomasti omat kyseenalaiset näkemyksensä esille, esim. että poistamalla krapulan saisi alkoholismi kuriin. Väitteellä ei ole tieteellistä taustaa. Tilaisuudessa, jossa samalla yrittäjä väittää pystyneensä poistamaan krapulan, on sellaisten puheiden pitäminen erittäin huolestuttava.

MTV3:n toimitus on ilmeisesti jättänyt taustatutkimus väliin, tai ei halunnut kertoa “asiantuntijan” sidonnaisuuksista. Erikssonilla on mm. siteet BioHitille. BioHitin Acetiumin krapulatutkimustulokset on jo 2 vuotta myöhässä, eikä firma vielä kertonut, miten tämän oma L-Kysteiinivalmiste on pärjännyt lumelääkkeelle.

 

Kysteiini ei auta krapulaan

Kuluttaja-lehdessä oli Kesäkuussa hyvä artikkeli toisesta krapulapilleristä, nimeltä Catapult Cat. Tämä on käytännössä sama kuin Rohtos Labsin Detoxformula ja BioHitin Acetium: Kaikissa on “vaikuttavana aineena” kysteiini tai sen asetyyliversio. Helsingin yliopiston päihdelääketieteen professori Hannu Alho teki selväksi, mistä on kyse: Huijauksesta.

On totta, että alkoholissa on asetaldehydiä, ja että alkoholin hajoamisessa elimistössä syntyy asetaldehydiä. Sekin on totta, että kysteiini sitoo aseltaldehydiä. Mutta ei ole osoitettu, että asetaldehydillä ja krapulalla olisi mitään yhteyttä tai että kysteiini vähentäisi krapulaa.

catapultcat

Toisen krapulapillerin valmistaja Catapult Cat Oy on ollut varovaisempi väitteissään.

 Tuotetta ei markkinoida krapulalääkkeenä eikä sen luvata edes ehkäisevän krapulaa – siitä viranomaiset pitävät huolen.

– Olemme hyvin aktiivisesti Eviran kanssa yhteistyössä siitä, mitä saamme sanoa ja mitä emme. Me toimimme kaikkien ohjeiden ja lakien puitteissa, joten emme saa sanoa että tuote ennaltaehkäisee krapulaa.

Toisin kuin Rohtos Oy, Catapult Cat Oy on jättänyt tuotteestaan patenttihakemuksen Kesäkuussa 2016. TEKES on rahoittanut tätä yhtiötäkin. TEKES on rahoittanut samaa huijausta ainakin kahdesti, kahdella eri firmalla. Tämä on TEKESin pitkässä historiassa huuhaan tukijana taas uusi uskomaton pointti.

UPDATE Oct 2017:

Catapult Cat Oy:n patenttihakemus on toistaiseksi historiaa (deemed to be withdrawn).
No. 20165468

Tylsin huijaus Oulusta: Rohtos Oy Detoxformula/SUOJA (updates)

UPDATES:

_____________________________________________________

“Isänmaallinen” verkkolehti Uusi Suomi kertoi eilen Rohtos Oy-nimisen startup-yrityksen valmistamasta uudenlaisesta krapulapillerista. Oululainen firma perustettiin 9 kk sitten Luova Nutraceuticals Oy:nä. Sen toimiala on “Lääketeollisuus”.

Toimitusjohtaja Marko Petteri Mäkinen esintyy jutussa sopivasti valkoisessa takissa, vaikka hänellä ei ole alan kokemusta tai koulutusta. Hän on pyörinyt samassa osoitteessa muutamia pikkufirmoja, mm. LionEar Oy ja Professional Audio Company Finland Oy.

us-rohtos

Toinen perustajista on Sasu-Kimmo Aleksis Ripatti, joka on lehden mukaan “itseoppinut biohakkeroinnin eli ihmiskehon optimoinnin tuntija”. Hänet tunnetaan paremmin taiteilijanimellään Vladislav Delay. Muusiikko sai viime vuonna Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun taidepalkkinnon, eli 5000€ veikkausrahaa.

vladislav-delay

Kaksikko otti mukaan kollegan, joka on “koulutukseltaan biokemisti”, saadakseen heti TEKES-avustuksen. Se oli vain 6200€, koska firma pääsi kaupparekisteriin vasta Marraskuun 2016 puolivälissä. Perinteisesti TEKES maksaa Oululais”startup”-yrityksille reilumpia summia, jotta firma jäisi hetkeksi pystyyn.

luova-tekes

Värikkäästä taustasta huolimatta firman tuote on varsin tylsä. Se on tavallinen “Detox”-, eli huijauspilleri.  Tutkimustuloksia ei ole, johon terveysväitteet voisivat perustua. Sitä ei tarvita saadakseen TEKES-rahaa ja maksutonta mainontaa Uudessa Suomessa. Firma ilmeisesti arvioi, että alkoholisteillekin tuotetta voi myydä ilman todisteita.

Verkkomyynnissä oleva pilleri sisältää sekoituksen “synteettisiä valmisteita että luonnon rohdoksia ja vitamiineja”. Jutussa mainitaan NAC eli N-Acetylcystein, joka tuoreen tutkimuksen mukaan ei auta krapulaan. Pörssiyhtiö BioHit Oy, joka harrastaa muutenkin kyseenalaista toimintaa, myy jo useiden vuosien ajan Acetium-kapseleitaan. Ne sisältävät L-Cysteiniä, joka on NAC:n lähisukulainen, ja niitä käytetään jo pitkään “krapulan helpottamiseen“. NAC on käytössä myös akuutisen Paracetamol-myrkytyksen hoidossa.

Uuden Suomen-artikkelissa puhuu alkoholitutkija Peter Eriksson. Tieteellisesti oikein hän sanoo, ettei ole täysin mahdotonta, että pillerillä olisi jonkinlainen myönteinen vaikutus. Olemattoman asian olemattomuus ei voi todistaa, siksi ei voi tätä sulkea pois. Lehti tekee siitä “ekspertin lausuma”, jonka mukaan tuote voisi oikeasti toimia. Erikssonin olisi pitänyt tietää, ettei toimittajiin voi luottaa, jos on kyse isänmaallisestä huijauksesta.

Kun verrataan muihin Oululaishuijauksiin, esim. ASMO-turvalaturiin tai vaikka Valkee-korvavaloon, tämä on varsin tylsä huijaus. Lehtijutulla oli jo myönteinen vaikutus valmistajalle: Tuote on tilapäisesti loppunut Rohtos Labs-kaupasta.

detoxformula

New HumanCharger study, old trick: Predatory publication

Here we go again: The finnish earlight maker Valkee Ltd has published its next study of their HumanCharger device. This time, it’s about neurotransmitters and proteins in “transcranially illuminated” mouse brain.

 

The article is published in the “open access” Journal of Neurology Research. The journal is published by Elmer Press, a canadian predatory Publisher.

jnrnew6

There are several Valkee/HumanCharger papers in questionable journals, so this is no surprise. Again, no real peer-reviewed publication wanted the finnish pseudoscience in its pages.

elmeri-funding

The scam company (here called “Valkee Inc.”) is listed as study sponsor, and most of the authors are related to Valkee. Interestingly, professor Timonen is not listed as a shareholder – that may have been “forgotten” to declare, or he really sold his stake.

The paper itself is just another junk article in a fake journal, but there are implications for the institute of professor Seppo Saarela at the University of Oulu, which oversaw this “research”. University funding is partially based on scientific publications, and a predatory article actually means a financial loss for the department.

A junk paper is counted with -90% (article worth x 0,1) according to present university law. Classification is done by the Publication Forum maintained by Finland’s learned societies. At the moment, the “Journal of Neurology Research” has not been classified officially by the institution. That’s possibly a reason why Valkee’s researchers did submit the paper to Elmer Press.

The main reason,  however, is that naive customers and investors can be fooled with another article. The paper cannot be found via standard database searches like PubMed/MedLine, so the results are unavailable and lost for the scientific community.

That may be a problem also for its main author, which got a 24.000€ grant (PDF p.37) from the Alfred Kordelin Foundation to produce a thesis on “Earlight effects on light-sensitive proteins in rodents’ brains”.

flyktman-vedatys